O KOLEGIUM


Informacje ogólne

Publiczne Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Toruniu kształci przyszłych nauczycieli języków obcych w trzech specjalnościach: język angielski, niemiecki i francuski. Językami wykładowymi są kierunkowe języki obce oraz język polski na wybranych przedmiotach bloku psychologiczno-pedagogicznego. W specjalnościach j. angielski i niemiecki kształcenie odbywa się w trybie stacjonarnym i wieczorowym, w specjalności j. francuski tylko w trybie stacjonarnym. Nauka trwa 3 lata (6 semestrów), w trybie stacjonarnym jest bezpłatna. W Kolegium kształci się dziś około 350 słuchaczy. Podstawą kształcenia są autorskie programy nauczania opracowane przez nauczycieli Kolegium we współpracy z pracownikami naukowymi UMK.
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia NKJO oraz - po spełnieniu określonych warunków - mogą uzyskać stopień licencjata Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, sprawujący opiekę naukowo-dydaktyczną nad
Kolegium, umożliwia absolwentom kontynuację studiów w celu uzyskania stopnia magistra. Swoim słuchaczom oraz pracownikom Kolegium udostępnia bogato wyposażoną bibliotekę, czytelnię oraz mediotekę, a także pracownię komputerową, gdzie słuchacze mają możliwość kształcenia swojego warsztatu metodycznego i "technicznego", np. poprzez uczestnictwo w zajęciach komputerowych. Osiągnięcia naszych absolwentów, zarówno tych, którzy z powodzeniem wykonują zawód nauczyciela, jak i kontynuujących studia w UMK i innych uczelniach, w tym również za granicą, świadczą o wysokim poziomie nauczania w naszym Kolegium.

Działalność pozaprogramowa

NKJO organizuje różnorodne formy dokształcania dla nauczycieli, zapraszając polskich i zagranicznych specjalistów w dziedzinie kształcenia nauczycieli do wygłaszania wykładów, przeprowadzania seminariów, warsztatów lub kursów językowo-metodycznych. I tak we współpracy z Toruńskim Ośrodkiem Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli prowadzimy kursy doskonalące dla nauczycieli języka angielskiego i organizujemy konferencje metodyczne. Ściśle współpracujemy również z British Council, a jednym ze wspólnych działań są coroczne warsztaty dla nauczycieli Praktycznej
Nauki Języka angielskiego z kolegiów Polski północnej mające na celu doskonalenie programu nauczania w NKJO. Poza tym Kolegium oferuje regularne warsztaty metodyczne we współpracy z wydawnictwami lingwistycznymi. Zajęcia te są otwarte również dla zainteresowanych nauczycieli z miasta i okolic. W roku szkolnym 2005/2006 planujemy wprowadzenie kursów językowych skierowanych do szerokiego kręgu odbiorców.

Kolegium we współpracy z Ambasadą Stanów Zjednoczonych w Warszawie zorganizowało dwie konferencje amerykanistyczne adresowane do nauczycieli historii, kultury i literatury USA. Pierwsza, The American City: Past and Present (2003), poświęcona była historii i współczesności miast amerykańskich. Na drugim spotkaniu, pt. Negotiating Identity: What Does It Mean to Be American (2004), zajmowano się złożonymi problemami tożsamości w amerykańskim społeczeństwie wielokulturowym. W obu konferencjach uczestniczyli wykładowcy z USA i polskich uniwersytetów oraz około 50 nauczycieli z kolegiów z całej Polski.

We współpracy z Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu redagujemy Biuletyn Kolegium Silva Rerum, który w roku szkolnym 2004/2005 otrzymał numer ISSN. Naszym zamierzeniem jest dotarcie za pośrednictwem Silva Rerum do szerokiego kręgu odbiorców, którym bliskie są sprawy edukacji i wychowania. Jesteśmy przekonani, że wśród nich znajdą się nauczyciele, wychowawcy, studenci i uczniowie. Jak nazwa pisma wskazuje, zamierzamy poruszać rozmaite tematy, szczególny nacisk chcemy jednakże położyć na metodykę i dydaktykę nauczania, oddziaływania wychowawcze w stosunku do dzieci i młodzieży, trudności szkolne uczniów, czy wreszcie trudności w pracy nauczyciela, wychowawcy. Aby dostarczyć czytelnikom rzetelnej wiedzy, zamierzamy korzystać z ustaleń naukowców - m. in. psychologów, pedagogów, metodyków. Chcielibyśmy również, by nasze czasopismo stało się platformą wymiany doświadczeń dla nauczycieli i słuchaczy, toteż zachęcamy wszystkich, którym na sercu leży jakość kształcenia w polskich szkołach, do zabrania głosu na łamach Silva Rerum.

Od wielu lat w Kolegium ma siedzibę Komitet Okręgowy Olimpiady Języka Niemieckiego, który organizuje I i II etap Olimpiady dla szkół średnich, współorganizujemy także Konkurs Języka Niemieckiego dla gimnazjów. Regulamin Konkursu dla gimnazjów jest dostępny tutaj.
W bibliotece Kolegium, pod patronatem Goethe Institut w Warszawie, działa medioteka Primar, oferująca literaturę fachową, najnowsze podręczniki i materiały dydaktyczne z zakresu wczesnoszkolnego nauczania j. niemieckiego.
Nauczyciele NKJO prowadzą tu konsultacje metodyczne dla nauczycieli germanistów województwa kujawsko-pomorskiego.
W Kolegium odbywają się cykliczne imprezy o charakterze kulturoznawczym, np. Dzień Frankofonii, Dzień Hiszpański.
Ciekawym cyklicznym przedsięwzięciem w specjalności j. niemieckiego jest projekt Erlebnispädagogik. Od 6 lat słuchacze drugiego roku biorą udział w ramach zajęć z metodyki w 20-godzinnych warsztatach z pedagogiki przygody. Są to zajęcia wyjazdowe, które odbywają się zwykle w drugiej połowie maja w Borach Tucholskich w miejscowości Wierzchy koło Tlenia. Zajęcia wg autorskiego programu opracowanego specjalnie dla naszych słuchaczy prowadzi nauczyciel Kolegium mgr Krzysztof Szupryczyński.

Kolegium współpracuje także z ośrodkami zagranicznymi, np. w ramach jednego z seminariów specjalizacyjnych w specjalności j. niemieckiego od kilku lat realizowane są projekty internetowe z udziałem słuchaczy NKJO i partnerów z zagranicy.

Nasi słuchacze mają również możliwość wyjazdów na staże asystenckie do krajów UE w ramach programu Socrates. W ciągu ostatnich kilku lat udało im się poznać tajniki nauczania języków obcych w Belgii, Hiszpanii, we Włoszech , a nawet na Cyprze.

Historia

Toruńskie Kolegium powstało jako jedno z pierwszych w kraju w 1990 roku, powołane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w sytuacji ogromnego popytu na nauczycieli języków obcych. Kolegia były pionierskim rozwiązaniem, i bardzo szybko, choć nie bez trudności, wpisały się na trwałe w polski system oświatowy. W ciągu swojej krótkiej historii dowiodły, że potrafią kształcić kompetentnych nauczycieli, których dyrektorzy szkół chętnie zatrudniają. Mury Kolegium opuściło już 12 roczników, co oznacza ponad 1000 wykwalifikowanych nauczycieli języków obcych. Od początku istnienia dewizą Kolegium jest wysoki poziom kształcenia. Kadra dydaktyczna to nauczyciele o najwyższych kwalifikacjach, nieustannie doskonalący się w ciągle rzadkiej u nas specjalizacji kształcenia nauczycieli, jak również nauczyciele obcokrajowcy, specjaliści od nauczania swojego ojczystego języka jako obcego. O tym, że Kolegium cieszy się dobrą opinią, świadczy duża ilość i wysoki poziom kandydatów przystępujących corocznie do egzaminów wstępnych.

W bieżącym roku (2005) Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Toruniu będzie obchodzić 15 rocznicę swego powstania.

 
specjalnosc francuska specjalnosc niemiecka specjalnosc angielska