BIULETYN - Silva Rerum
Numer 9
kwiecień 2007
Drodzy Czytelnicy,
z przyjemnością oddajemy do Waszych rąk dziewiąty już numer naszego czasopisma
i zapraszamy do lektury.
W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania Katarzyna
Nicholls przekonuje nas, że w tworzeniu wizji szkoły muszą wziąć udział
nauczyciele, rodzice
i uczniowie i zaprasza do dyskusji na temat "Jaka szkoła?"
W dziale Psychologia, Filozofia, Socjologia, Literatura
po raz pierwszy na naszych łamach prezentujemy twórczość poetycką- autorką
zamieszczonych
wierszy jest gimnazjalistka Joanna Wilkans. Znajdziemy tu także kolejny
ciekawy artykuł Klaudii Winiarskiej - tym razem autorka zajęła się odwieczną
grą Apollina z Dionizosem. Pozwolimy sobie w tym miejscu zacytować pewien
istotny fragment artykułu: "Ludzka psychika ma bowiem swe głęboko ukryte
racje, których nie rozumie rozum. I w tej kwestii niewiele się zmieniło
od tysięcy lat." Wszystkich, którzy pragną dowiedzieć się więcej, serdecznie
zachęcamy do lektury.
Kontynuujemy nasz Kącik niderlandzki - tym razem autor przedstawia
listę książek i podręczników do nauki języka niderlandzkiego dostępnych
na polskim
rynku. W Kąciku znaleźć można także informacje nt. działalności Towarzystwa
Współpracy z Miastami Bliźniaczymi Torunia i planów na przyszłość.
W dziale bibliotecznym zamieszczamy sprawozdanie z obrad Nadzwyczajnego
Zgromadzenia Delegatów TNBSP.
W tym razem wyjątkowo zróżnicowanym dziale Rozmaitości możemy zapoznać
się:
z sympatycznymi wrażeniami z podróży do Indii, którą odbyła Ewa Moszczyńska,
z refleksjami Małgorzaty Kaczmarek z wizyty studyjnej w Danii
oraz z interesującą pracą słuchaczki naszego Kolegium, Magdaleny Słomy,
na temat teorii spiskowych.
Czytelników, którzy śledzą system kształcenia we francuskojęzycznych kantonach
Szwajcarii, prezentowany przez Sebastiéna Spaccasassi, zapraszamy do zapoznania
się z ostatnią już częścią cyklu.
Polonistów zaciekawią z pewnością prace uczniów klas gimnazjalnych na
temat: Czy życie człowieka musi być usłane różami? Prace wybrała i wstępem
poprzedziła Eleonora Czeżowska.
Wszystkie osoby zainteresowane publikacją artykułów w naszym czasopiśmie
serdecznie zachęcamy do nadsyłania swoich prac.
Zespół redakcyjny
Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Katarzyna Nicholls - Jaka szkoła?
PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA, LITERATURA
Klaudia Winiarska - Odwieczna gra Apollina z Dionizosem
Joanna Wilkans - Wiersze
KĄCIK NIDERLANDZKI
Robertus de Louw - NeMaTa
WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Sprawozdanie z obrad Nadzwyczajnego Zgromadzenia Delegatów TNBSP odbytego
w dniu 9 grudnia 2006 r. w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli
w Warszawie
ROZMAITOŚCI
Ewa Moszczyńska - Indie - druga Europa?
Magdalena Słoma - O teoriach spiskowych słów kilka...
Małgorzata Kaczmarek - Duńska miotła Harryego Pottera
Sébastien Spaccasassi - System edukacji kantonu Vaud w Szwajcarii: EVM
96 (3)
Eleonora Czeżowska - Jak z tą drogą usłaną różami...
INFORMACJE • KOMUNIKATY • OGŁOSZENIA
Numer 8
październik 2006
Drodzy Czytelnicy,
dziś - po dłuższej wakacyjnej przerwie - oddajemy do Waszych
rąk kolejny, ósmy numer naszego czasopisma. Mamy nadzieję, że także tym
razem znajdziecie
Państwo dla siebie coś ciekawego.
Kontynuujemy nasz kącik niderlandzki - dzięki wynikom ankiety
przeprowadzonej przez autora dowiecie się Państwo, co Polacy myślą o Holandii
i Holendrach,
co nam się podoba - bądź nie podoba - w Holandii. W kąciku znaleźć można
także bieżące informacje nt. działalności Towarzystwa Współpracy z Miastami
Bliźniaczymi Torunia.
W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania Robertus
de Louw po raz kolejny dzieli się z nami swoimi doświadczeniami z zakresu
nauczania
j. angielskiego - tym razem w centrum jego zainteresowań znalazło się
słowotwórstwo, natomiast Krzysztof Strzemeski próbuje zdefiniować pojęcie
dobry uczeń i prezentuje swoje refleksje na temat strategii uczenia się
oraz ich treningu.
Osoby zainteresowane systemem kształcenia we francuskojęzycznych kantonach
Szwajcarii zapraszamy do zapoznania się z kolejną częścią cyklu artykułów
na ten temat autorstwa Sebastiéna Spaccasassi.
Na szczególną uwagę w tym dziale zasługuje naszym zdaniem tekst informacyjny
o platformach edukacyjnych autorstwa Marzeny Żylińskiej. Mamy nadzieję,
że opisana tu nowa technologia, która pozwala na prowadzenie całkowicie
innowacyjnych lekcji, spotka się z Państwa zainteresowaniem.
W dziale literackim czeka nas m. in. spotkanie z prozą Hermanna
Hessego: Klaudia Winiarska w swoim artykule zachęca wszystkich wrażliwych
i głęboko
myślących czytelników do skorzystania z doświadczeń bohatera "Wilka stepowego"
- pamiętajcie, że nawet jeśli Wasza egzystencja stała się "nieco problematyczna,
zawsze macie szansę na "wyzwalający akt indywiduacji i samorealizacji".
Teatr magiczny czeka na każdego! Natomiast Marta Wyrwa prowadzi nas w
tajemną podróż "irracjonalną" drogą niemieckiego romantyzmu, pełną obrazów
i symboli.
Zachęcamy Państwa także do lektury tekstów naszych młodych autorów - w
bieżącym numerze prezentujemy po dwie prace Magdaleny i Łukasza Andrzejewskich:
jeden z tekstów w połowie jesieni przypomni nam wiosnę i emocje związane
oczekiwaniem na nią, drugi przygotuje nas na święta Bożego Narodzenia,
które nadejdą niebawem. Magda i Łukasz zajęli się także poważniejszymi
tematami - Magda dzieli się z nami swoimi refleksjami o naukach Jana Pawła
II, Łukasz zaś zastanawia się, co to znaczy być Polakiem w początkach
XXI wieku.
W dziale bibliotecznym Rada Oddziału Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy
Szkół Polskich w Toruniu zabiera głos w dyskusji na temat likwidacji etatów
nauczycieli bibliotekarzy w polskich szkołach.
Numer kończy krótki tekst Ewy Moszczyńskiej, w którym autorka dzieli
się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi samooceny językowej słuchaczy I
roku NKJO.
Serdecznie zachęcamy wszystkie osoby zainteresowane publikacją artykułów
w naszym czasopiśmie do nadsyłania swoich prac.
Zespół redakcyjny
Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Robertus de Louw - Teaching word formation through authentic listening.
Krzysztof Strzemeski - O dobrych uczniach, strategiach i treningu ich
użycia
Sébastien Spaccasassi - System edukacji kantonu Vaud w Szwacjarii : EVM
96 (2)
Marzena Żylińska - Zastosowanie platformy edukacyjnej Moodle w kształceniu
nauczycieli - program pilotażowy
LITERATURA
Klaudia Winiarska - Teatr magiczny - tylko dla obłąkanych
Marta Wyrwa - Der irrationale" Weg der deutschen Romantik
Magdalena Andrzejewska - Wiosna, ach to ty!
Łukasz Andrzejewski - Magia Świąt Bożego Narodzenia
Magdalena Andrzejewska - Słowa Jana Pawła II, które noszę w sercu
Łukasz Andrzejewski - Kto ty jesteś
KĄCIK NIDERLANDZKI
Robertus de Louw - NeMaTa
WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Rada OddziałuTNBSP - Czy decydenci oświatowi są świadomi konsekwencji
decyzji o likwidacji etatów bibliotekarzy?
ROZMAITOŚCI
Ewa Moszczyńska - Jacy jesteśmy, czyli kilka słów o słuchaczach I roku
INFORMACJE KOMUNIKATY OGŁOSZENIA
Numer 6-7
kwiecień-lipiec 2006
Drodzy Czytelnicy,
do Waszych rąk oddajemy już szósty numer naszego czasopisma. Także tym
razem napłynęły do naszej Redakcji ciekawe artykuły, czas przeznaczony
na ich lekturę z pewnością nie będzie stracony!
Nowością w tym numerze, na którą chcielibyśmy zwrócić Państwa szczególną
uwagę, jest kącik holenderski - zamierzamy odtąd regularnie zamieszczać
teksty informujące o szeroko pojętej kulturze Kraju Tulipanów i języku
jego mieszkańców. Autorem kącika jest pracujący od lat w naszym Kolegium
anglista, Robertus de Louw.
W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania swoimi doświadczeniami
w pracy z dziećmi niewidomymi dzieli się z nami nauczycielka muzyki, Anna
Mikołajczak. Przekonuje, że wystarczy trochę wysiłku, empatii i konsekwentnego
działania, aby uzyskać wspaniałe rezultaty. Ponadto znajdziecie tu Państwo
interesujący tekst Krzysztofa Strzemeskiego, w którym autor poddaje pod
rozwagę podejście do zjawiska dysleksji, a więc problemu, z którym borykają
się dziś liczni nauczyciele. Natomiast o indywidualnych cechach ucznia
i ich wpływie na naukę języka możecie Państwo przeczytać w krótkim tekście
autorstwa Magdaleny Cettler. Swoje rozważania na temat sprawności pisania
prezentują tu także Robert de Louw i Tomas Anderson - zastanawiają się
m.in., dlaczego pisanie uważane jest przez uczących się za sprawność szczególnie
trudną, pokazują, że pisanie jest procesem wieloetapowym oraz dają zainteresowanym
wiele praktycznych wskazówek.
W dziale literackim polecamy Państwa uwadze krytyczny artykuł Natalii
Wyszogrodzkiej, w którym autorka przybliża nam mało znanego szerszej publiczności
w Polsce chorwackiego poetę, prozaika i krytyka, Antuna Šoljana.
Klaudia Winiarska, analizując Cierpienia młodego Wertera, wprowadza nas
w świat między melancholią a indywiduacją i zastanawia się przewrotnie,
co by było, gdyby Werter dożył wieku wilka stepowego...
Zachęcamy także do lektury kolejnego artykułu autorstwa Marty Wyrwy -
tym razem czytelnik może zapoznać się z postacią Ondyny, pięknej i pragnącej
prawdziwego życia nimfy wodnej, która odgrywa ważną rolę w literaturze
niemieckiej.
Chcielibyśmy także gorąco zachęcić Państwa do lektury sympatycznego opowiadania
Natalii Nicholls - nasza, jak dotąd, najmłodsza autorka proponuje czytelnikom
chwilkę refleksji i zatopienie się w magii Świąt Bożego Narodzenia.
Osoby zainteresowane systemem kształcenia we francuskojęzycznych kantonach
Szwajcarii zapraszamy do zapoznania się z pierwszym z cyklu trzech artykułów
na ten temat autorstwa Sebastiéna Spaccasassi. W kolejnych numerach ukażą
się następne części cyklu.
Poloniści natomiast znajdą w niniejszym numerze wskazówki, jak kształtować
twórczego czytelnika. Beata Dziopa - na przykładzie lektury Król Edyp
Sofoklesa - pokazuje, jak pomóc uczniom w interpretacji dzieła literackiego
i jak zachęcić ich do zapuszczania się w literackie labirynty. Podobny
cel stawia sobie Anna Danilewska - próbuje zachęcić młodych ludzi do lektury
poezji. Organizowanie wieczorków literackich, spektakli, wieczorów autorskich
może pomóc ten cel osiągnąć, o czym autorka stara się nas przekonać w
swoim krótkim artykule. Dowodem na to, że działania tego typu przynoszą
pożądane rezultaty, jest przedstawiony przez Beatę Dziopę, Aleksandrę
Górkę-Kriesel i Annę Danilewską scenariusz spotkania poetyckiego opartego
na poezji księdza Jana Twardowskiego.
Uwadze czytelników zainteresowanych lingwistyką tekstu polecamy specjalistyczny
artykuł autorstwa dra Waldemara Skrzypczaka.
Interesująco przedstawia się także podsumowanie badań nad zaburzeniami
w odżywianiu oraz ich związkiem z wybranymi dyspozycjami emocjonalnymi
u młodzieży licealnej, dokonane przez Monikę Dąbkowską, które prezentujemy
w dziale Psychologia.
Numer zamykają tradycyjnie komunikaty i ogłoszenia, przedstawiamy tutaj
informacje o aktualnych wydarzeniach z życia Kolegium.
Zespół redakcyjny
Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Anna Mikołajczyk - Moje doświadczenia w pracy z dziećmi niewidomymi w
szkole
Magdalena Cettler - Indywidualne cechy ucznia i ich wpływ na naukę języka
Krzysztof Strzemeski - Mit dysleksji?
Robert de Louw i Tomas Anderson - The process approach to writing
PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Monika Dąbkowska - Dyspozycje emocjonalne jako obiecujący obszar profilaktyki
zaburzeń w odżywianiu - badania własne
LITERATURA
Natalia Wyszogrodzka - Egzystencjalny niepokój antybohaterów Antuna šoljana
Klaudia Winiarska - Między melancholią a indywiduacją
Marta Wyrwa - UNDINE - Sehnsucht nach dem wahren Leben
Natalia Nicholls - Magia Świąt Bożego Narodzenia
KĄCIK NIDERLANDZKI
Robertus de Louw - NeMaTa
WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Anna Danilewska - Słowa, które leczą duszę
Beata Dziopa, Aleksandra Górka-Kriesel, Anna Danilewska - ŚPIESZMY SIĘ
KOCHAĆ LUDZI... -spotkanie z poezją księdza Jana Twardowskiego
ROZMAITOŚCI
Sébastien Spaccasassi - System edukacji kantonu Vaud w Szwacjarii: EVM
96 (1)
Waldemar Skrzypczak - On text linguistics: a survey of terminological
distinctions
Beata Dziopa - Zadania do lektury: Sofokles - Król Edyp
INFORMACJE KOMUNIKATY OGŁOSZENIA
Numer 5
styczeń 2006
Drodzy Czytelnicy,
do Waszych rąk dotarł kolejny - piąty już numer naszego czasopisma. Mamy
nadzieję, że i tym razem znajdziecie tu Państwo interesujące Was tematy
i że przemyślenia autorów zainspirują Was do własnych rozważań.
W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania polecamy refleksje Marzeny
Żylińskiej na temat metody, tekst ten jest fragmentem jej doktoratu. Ponadto
znaleźć tu można dalszy ciąg przeglądu metod aktywizujących, przedstawiony
przez Agnieszkę Bandrowską.
Osobom zainteresowanym tematami filozoficznymi polecamy szczególnie dwa
artykuły autorstwa Marty Wyrwy: pierwszy z nich pomaga nam zrozumieć,
czym jest symbol, w drugim autorka wprowadza czytelnika w tajemniczy świat
między fantazją a imaginacją, a także ciekawy tekst Klaudii Winiarskiej
Do wewnątrz prowadzi nas tajemnicza droga, w którym autorka analizuje
przemianę wewnętrzną bohatera jednej z najpiękniejszych nowel Tomasza
Manna, Tonia Krögera.
Ciekawostką w niniejszym numerze jest tekst Ewy Utig traktujący o niecodziennym
spektaklu teatralnym, który odbył się w listopadzie 2005 w Gimnazjum nr
29 w Toruniu. Widzowie mieli okazję m.in. zapoznać się z charakterem pracy
w scriptorium - zamieszczony tutaj scenariusz pozwoli także Państwu poczuć
atmosferę średniowiecznego klasztoru.
Germanistów zainteresują z pewnością rozważania Klaudii Winiarskiej dotyczące
problemu nauki pisania. Jest to zagadnienie ważkie, czego z zapałem autorka
dowodzi w swoim artykule.
W tym numerze naszego kwartalnika po raz pierwszy pojawia się Kącik literacki
słuchaczy NKJO, którego opiekunem jest Aneta Wojtasik, anglistka pracująca
od lat w naszym Kolegium. Słuchacze NKJO są twórczą i inspirująca grupą
młodych ludzi. Ich talenty i pomysły zasługują na wyróżnienie, stąd celem
niniejszego kącika literackiego jest podzielenie się ich twórczością z
czytelnikami biuletynu. Zapraszamy do lektury bajki o śwince i opowiadania
o braku zrozumienia i jego konsekwencjach.
Numer zamykają tradycyjnie komunikaty i ogłoszenia, przedstawiamy tutaj
informacje o aktualnych wydarzeniach z życia Kolegium.
Zespół redakcyjny
Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Marzena Żylińska - Dlaczego jednej, uniwersalnej metody nauczania języków
obcych nie ma i być nie może
Agnieszka Bandrowska - Jak efektywnie uczyć języków obcych?
Klaudia Winiarska - Wie wichtig ist ein bewusst erlebter Schreibprozess
für Kollegstudenten: zukünftige Fremdsprachenlehrer?
PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Marta Wyrwa - Istota symbolu
Klaudia Winiarska - Do wewnątrz prowadzi nas tajemnicza droga
Marta Wyrwa - Pytania o Nieskończone i Niesamowite. Romantyczna i współczesna
koncepcja fantazji i imaginacji
KĄCIK LITERACKI
Agata Kulwicka, Aneta Karczewska - The tale of a hog
Kajetan Łukomski - The distance
ROZMAITOŚCI
Ewa Utig - Między blaskiem świec a światłem reflektorów
Numer 4
październik 2005
Drodzy Czytelnicy!
Witamy po przerwie wakacyjnej i zachęcamy do lektury czwartego już zeszytu
kwartalnika Silva Rerum. Bieżący numer poświęcony jest przede wszystkim
nauczaniu języków obcych oraz roli biblioteki w dzisiejszej szkole.
W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania autorzy artykułów opisują
różnorakie problemy, z jakimi stykają się nauczyciele języków obcych.
W części poświęconej psychologii gorąco polecamy artykuł Klaudii Winiarskiej,
w którym przekonuje o wciąż istotnej, a niedocenianej roli symboli w życiu
współczesnego człowieka.
W dziale Współczesna biblioteka szkolna przedstawiamy materiały po konferencji
pt. Przekształcanie bibliotek w Szkolne Centra Informacji, która odbyła
się li maja 2005 roku w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu. Ponadto,
Piotr Skrzypczak przed stawia stuletnie tradycje kinematografii australijskiej.
Mamy nadzieję, że lektura Silva Rerum okaże się inspiracją do twórczej
pracy w szkole. Dziękujemy Autorom i zapraszamy do zamieszczania artykułów
w naszym kwartalniku, który umożliwia wymianę doświadczeń pracownikom
szkół. Jeden z kolejnych numerów będzie poświęcony zagadnieniu mierzenia
jakości w placówkach oświatowych.
zespól redakcyjny
Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI I WYCHOWANIA
Katarzyna Kukowicz - Kolokacje a rzeczywistość szkolna czyli kilka słów
o roli kolokacji w procesie nauczania języka obcego
Agnieszka Bandrowska - Jak efektywnie uczyć języków obcych
Aleksandra Marciniak - Teaching figurative language
Radosław Kołatek - Jn the world of absurdity. Communicative English as
a useful tool to purify language teaching from the cultural context
PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Klaudia Winiarska - Zagubiony klucz do świata, który nie ma przemijania
WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Małgorzata Borcz - Sprawozdanie z konferencji "Przekształcanie bibliotek
w Szkolne Centra Informacji"
Agnieszka Tyloch - Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Małgorzata Kowalska, Anna Piątek - Stan bibliotek szkolnych w Toruniu
Elżbieta Komassa - Standardy pracy biblioteki szkolnej
Izabela Kamińska-Smolarek - Wystawa jako forma pracy biblioteki szkolnej
ROZMAITOŚCI
Piotr Skrzypczak - 110 lat kinematografii australijskiej bez kompleksu
dominium, z dystansem do Hollywood
INFORMACJE, KOMUNIKATY, SPRAWOZDANIA
Numer 3
kwiecień 2005
Drodzy Czytelnicy!
W kolejnym numerze Silva Rerum proponujemy Państwu szereg tekstów poświęconych
szeroko pojętej edukacji. Szczególną uwagę Czytelników chcielibyśmy zwrócić
na dwa nowe działy, które pojawiły się w naszym periodyku: Wczesnoszkolne
nauczanie języków obcych i Współczesna biblioteka szkolna. Prace poświęcone
tym kwestiom powstały w odpowiedzi na wzrastające zainteresowanie edukacją
lingwistyczną wśród dzieci oraz nowe wyzwania, przed którymi stoją placówki
biblioteczne w dzisiejszej szkole.
zespół redakcyjny
Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Marzena Żylińska - Organizacyjna struktura szkoły jako czynnik blokujący
proces uczenia się
WCZESNOSZKOLNE NAUCZANIE JĘZYKÓW OBCYCH
Regina Strzemeska, Katarzyna Nicholls - Young Learners. Program kursu
z zakresu metodyki nauczania języka obcego w okresie wczesnoszkolnym
dla nauczycieli nauczania początkowego z perspektywy czterech lat doświadczeń
Aleksandra Marciniak - How to tell stories to children. Storytelling -
useful tips
Aleksandra Kowalska - The application of the multiple intelligences theory
to foreign language education. Developing very young learners MI
Aleksandra Kowalska - Hallowen traditions
WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Elżbieta Wiśniewska - Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich
Oddział w Toruniu
TNBSP - Standardy pracy biblioteki szkolnej - projekt
Elżbieta Leśniewska - Biblioteka CKU w Toruniu
ROZMAITOŚCI
Laureat Limousin - Sposoby nauczania języków regionalnych we Francji
Piotr Maśloch - Dominująca logika w organizacji - wymóg chwili czy wyzwanie
przyszłości?
INFORMACJE - KOMUNIKATY - SPRAWOZDANIA
Ludwika Lenkiewicz - Sprawozdanie ze szkolenia
Numer 2
styczeń 2005
Drogi Czytelniku,
w pierwszym numerze kwartalnika Silva Rerum daliśmy wyraz naszemu życzeniu,
aby uczynić z niego pismo profesjonalne, które dotrze do szerokiego kręgu
odbiorców. Była to nie tylko nadzieja, lecz również przekonanie, iż jesteśmy
w stanie tego dokonać. I oto już dziś możemy się pochwalić numerem ISSN
Biblioteki Narodowej, który czyni czasopismo znaczącym. Nasze najśmielsze
oczekiwania przerósł także pozytywny od dźwięk, z jakim został przyjęty
przez czytelników pierwszy numer. Oznacza to, że istnie je zapotrzebowanie
na rynku na tego typu periodyk. Chcielibyśmy w tym miejscu bardzo serdecznie
podziękować wszystkim autorom artykułów, gdyż to oni tworzą zawartość
merytoryczną pisma. Dziękujemy również wszystkim członkom redakcji za
stojące na najwyższym poziomie prace korektorskie i organizacyjne.
Dziś przekazujemy w Twoje ręce, Szanowny Czytelniku, kolejny numer Silva
Rerum. Zamieszczone w nim artykuły są, zgodnie z ideą pisma, różnorodne.
Zgodnie zaś z jego profilem dominuje tematyka edukacji i szkolnictwa.
Czytelnik może przeczytać "Słów kilka o higienie głosu" oraz
zapoznać się z dysfunkcją rozwojową w postaci dyskalkulii. Numer zawiera
też kilka tekstów obrazujących praktykę nauczania. Na uwagę zasługuje
artykuł Marty Wyrwy, doktorantki Uniwersytetu Łódzkiego na temat mitu
i rozwoju psychicznego człowieka. Marzena Żylińska, w oparciu o raport
OECD, obala mit dobrej niemieckiej szkoły, a Radosław Woźniak wciela się
w rolę badacza innych kultur, opisując swoje doświadczenia z amerykańskimi
Amiszami. Wielu z nas ma większą bądź mniejszą świadomość, iż współczesne
społeczeństwa tworzą tzw. globalną wioskę. Temat globalizacji i jej wpływu
na rozwój cywilizacji podejmuje w swoim artykule Piotr Maśloch.
Chcielibyśmy zwrócić się do wszystkich Czytelników z ogromną prośbą o
ocenę czasopisma. Na stronie domowej www.nkjo.torun.pl otwieramy forum
dyskusyjne Silva Rerum, na którym będzie można zamieścić swoje oceny,
opinie, spostrzeżenia. Za każdy głos, (zwłaszcza tych, którzy przeczytają
bieżące wydanie od deski do deski), będziemy bardzo wdzięczni.
Cały czas zwiększa się grono osób nadsyłających do redakcji swoje teksty.
Będzie nam bardzo milo, jeśli w przyszłości grono autorów jeszcze się
poszerzy. Dlatego z nie cierpliwością czekamy na artykuły do kolejnych
wydań Silva Rerum. Ponieważ oddajemy ten numer do druku jeszcze w starym
roku, mamy okazję zło żyć wszystkim Czytelnikom serdeczne i szczere życzenia
pomyślności na cały nowy rok 2005.
Życzymy przyjemnej lektury i do zobaczenia w następnym numerze.
Redakcja
Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI I WYCHOWANIA
Anita Rybińska - Jak zmierzyć się z dyskalkulią
Marzena Żylińska - Badania wyników nauczania TIMSS - kres fikcji o dobrej
niemieckiej szkole
Maria Mańska - Wykorzystanie internetu podczas nauczania Business English
Aleksandra Krajczewska - Głos nauczyciela. Słów kilka o emisji i higienie
głosu
Maria Mańska - Wykorzystanie autentycznych materiałów w nauczaniu języka
zawodowego - hotelarstwo i turystyka
Edward Maliszewski - Benchmarking
PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Marta Wyrwa - Mit i psychiczny rozwój człowieka
ROZMAITOŚCI
Radosław Woźniak - Amish Paradise
Beata Wróblewska, Hanna Żuchowska-Nowicka - Stefan Żeromski - życie i
twórczość - scenariusz konkursu
Piotr Maśloch - Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji
Laurent Limousin - Po jakiemu się mówi we Francji
RECENZJE - KOMUNIKATY - SPRAWOZDANIA
Aleksandra Podemska, Marzena Przybyszewska - Biblioteka Pedagogiczna w
Toruniu przypomina
Edward Maliszewski - Sprawozdanie z seminarium Socrates Grundtvig
Numer 1
październik 2004
Szanowny Czytelniku!
Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych i Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Toruniu zapraszają do lektury nowego czasopisma "Silva Rerum".
Cieszymy się niezmiernie z faktu, iż czasopismo to znalazło się w Twoich
rękach. Mamy nadzieję, że po lekturze zawartych w nim tekstów będziesz
usatysfakcjonowany, a w przyszłości uznasz je za wartościowe.
Naszą ambicją jest tworzenie pisma, które dotrze do szerokiego kręgu odbiorców,
którym bliskie są sprawy edukacji i wychowania. Jesteśmy przekonani, że
wśród nich znajdą się uczniowie, słuchacze, studenci, nauczyciele i wychowawcy.
Jak nazwa wskazuje, zamierzamy poruszać rozmaite tematy. Szczególny nacisk
chcemy położyć na metodykę i dydaktykę nauczania, oddziaływania wychowawcze
w stosunku do dzieci i młodzieży, trudności szkolne uczniów i słuchaczy,
czy wreszcie trudności w pracy nauczyciela, wychowawcy. Aby dostarczyć
czytelnikom rzetelnej wiedzy, zamierzamy korzystać z wyników badań naukowców-
psychologów, pedagogów, metodyków, choć nie tylko. Nasi pracownicy to
osoby o bardzo bogatym i różnorodnym doświadczeniu zawodowym - dydaktycznym
i wychowawczym. To przede wszystkim praktycy, którzy będą dzielić się
własnymi doświadczeniami, refleksjami, sukcesami oraz trudnościami w pracy
z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Jesteśmy pewni, że artykuły wychodzące
spod ich pióra spełnią Twoje oczekiwania Drogi Czytelniku i staną się
bodźcem do własnych przemyśleń i być może napisania własnego tekstu.
Silva Rerum debiutowało w 2001 roku i było adresowane głównie do pracowników
i studentów Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu. We wrześniu
2004r. do współpracy we współredagowaniu i wydawaniu Pisma włączyło się
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu. I oto powołaliśmy do życia,
zmienione i wzbogacone o nowe treści oraz szatę graficzną Czasopismo,
które (przynajmniej na razie) będzie kwartalnikiem.
Drogi Czytelniku, prosimy Cię o uważną lekturę artykułów. Wszelkie uwagi
pozytywne, a także słowa konstruktywnej krytyki z Twojej strony, będą
dla nas bardzo cenne. Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje,
które sprawią, że czasopismo Silva Rerum będzie się rozwijać i stawać
coraz ciekawszym. Zachęcamy wszystkich chętnych do publikowania swoich
tekstów na naszych łamach.
Życzymy przyjemnej lektury.
Artur Mikiewicz
redaktor naczelny - dyrektor Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych
w Toruniu
Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI I WYCHOWANIA
Jerzy Karpiński, Regina Mockowska - Certyfikat systemu zarządzania jakością
w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu
Edward Maliszewski - Kilka uwag o jakości w edukacji
Beata Tomaszewska - Jak przygotować uczniów do nowej matury z języka angielskiego
Marzena Żylińska - Rozważania o metodzie. Problematyka dydaktyki języków
obcych
Waldemar Skrzypczak - Globalne i lokalne aspekty języka angielskiego,
oraz zapytania o przyszłość
PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Aneta Wojtasik - A Freudian Reading of Two British Childrens Classics:
The Secret Garden and The Wind in The Willows
ROZMAITOŚCI
Agnieszka Miranowska - Zawodowa ciekawość. Biblioteki w Stanach Zjednoczonych
Violetta Kalka, Mirosława Maćkiewicz - Bardziej obawiam się trzech gazet
niż stu tysięcy armat
Elżbieta Kobyłecka - Scenariusze cyklu lekcji z muzyki w szkole podstawowej
pt.: Spotkanie z kulturą mniejszości narodowych w Polsce
RECENZJE, KOMUNIKATY, SPRAWOZDANIA
Janina Kulbaczewska - Sesja popularnonaukowa pt.: Dziedzictwo starożytności
Małgorzata Borcz - Biblioteka Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych
Agnieszka Chabros - Europejskie treści w nauczaniu języków obcych