BIULETYN - Silva Rerum




BIULETYN - Silva Rerum



Numer 9
kwiecień 2007


Drodzy Czytelnicy,

z przyjemnością oddajemy do Waszych rąk dziewiąty już numer naszego czasopisma i zapraszamy do lektury.

W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania Katarzyna Nicholls przekonuje nas, że w tworzeniu wizji szkoły muszą wziąć udział nauczyciele, rodzice i uczniowie i zaprasza do dyskusji na temat "Jaka szkoła?"

W dziale Psychologia, Filozofia, Socjologia, Literatura po raz pierwszy na naszych łamach prezentujemy twórczość poetycką- autorką zamieszczonych wierszy jest gimnazjalistka Joanna Wilkans. Znajdziemy tu także kolejny ciekawy artykuł Klaudii Winiarskiej - tym razem autorka zajęła się odwieczną grą Apollina z Dionizosem. Pozwolimy sobie w tym miejscu zacytować pewien istotny fragment artykułu: "Ludzka psychika ma bowiem swe głęboko ukryte racje, których nie rozumie rozum. I w tej kwestii niewiele się zmieniło od tysięcy lat." Wszystkich, którzy pragną dowiedzieć się więcej, serdecznie zachęcamy do lektury.

Kontynuujemy nasz Kącik niderlandzki - tym razem autor przedstawia listę książek i podręczników do nauki języka niderlandzkiego dostępnych na polskim rynku. W Kąciku znaleźć można także informacje nt. działalności Towarzystwa Współpracy z Miastami Bliźniaczymi Torunia i planów na przyszłość.

W dziale bibliotecznym zamieszczamy sprawozdanie z obrad Nadzwyczajnego Zgromadzenia Delegatów TNBSP.

W tym razem wyjątkowo zróżnicowanym dziale Rozmaitości możemy zapoznać się:
• z sympatycznymi wrażeniami z podróży do Indii, którą odbyła Ewa Moszczyńska,
• z refleksjami Małgorzaty Kaczmarek z wizyty studyjnej w Danii
• oraz z interesującą pracą słuchaczki naszego Kolegium, Magdaleny Słomy, na temat teorii spiskowych.
Czytelników, którzy śledzą system kształcenia we francuskojęzycznych kantonach Szwajcarii, prezentowany przez Sebastiéna Spaccasassi, zapraszamy do zapoznania się z ostatnią już częścią cyklu.
Polonistów zaciekawią z pewnością prace uczniów klas gimnazjalnych na temat: „Czy życie człowieka musi być usłane różami?” Prace wybrała i wstępem poprzedziła Eleonora Czeżowska.

Wszystkie osoby zainteresowane publikacją artykułów w naszym czasopiśmie serdecznie zachęcamy do nadsyłania swoich prac.

Zespół redakcyjny

Spis treści

AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Katarzyna Nicholls - Jaka szkoła?

PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA, LITERATURA
Klaudia Winiarska - Odwieczna gra Apollina z Dionizosem
Joanna Wilkans - Wiersze

KĄCIK NIDERLANDZKI
Robertus de Louw - NeMaTa

WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Sprawozdanie z obrad Nadzwyczajnego Zgromadzenia Delegatów TNBSP odbytego w dniu 9 grudnia 2006 r. w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

ROZMAITOŚCI
Ewa Moszczyńska - Indie - druga Europa?
Magdalena Słoma - O teoriach spiskowych słów kilka...
Małgorzata Kaczmarek - Duńska miotła Harry’ego Pottera
Sébastien Spaccasassi - System edukacji kantonu Vaud w Szwajcarii: EVM 96 (3)
Eleonora Czeżowska - Jak z tą drogą usłaną różami...

INFORMACJE • KOMUNIKATY • OGŁOSZENIA


Numer 8
październik 2006

Drodzy Czytelnicy,

dziś - po dłuższej wakacyjnej przerwie - oddajemy do Waszych rąk kolejny, ósmy numer naszego czasopisma. Mamy nadzieję, że także tym razem znajdziecie Państwo dla siebie coś ciekawego.

Kontynuujemy nasz kącik niderlandzki - dzięki wynikom ankiety przeprowadzonej przez autora dowiecie się Państwo, co Polacy myślą o Holandii i Holendrach, co nam się podoba - bądź nie podoba - w Holandii. W kąciku znaleźć można także bieżące informacje nt. działalności Towarzystwa Współpracy z Miastami Bliźniaczymi Torunia.

W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania Robertus de Louw po raz kolejny dzieli się z nami swoimi doświadczeniami z zakresu nauczania j. angielskiego - tym razem w centrum jego zainteresowań znalazło się słowotwórstwo, natomiast Krzysztof Strzemeski próbuje zdefiniować pojęcie dobry uczeń i prezentuje swoje refleksje na temat strategii uczenia się oraz ich treningu.
Osoby zainteresowane systemem kształcenia we francuskojęzycznych kantonach Szwajcarii zapraszamy do zapoznania się z kolejną częścią cyklu artykułów na ten temat autorstwa Sebastiéna Spaccasassi.
Na szczególną uwagę w tym dziale zasługuje naszym zdaniem tekst informacyjny o platformach edukacyjnych autorstwa Marzeny Żylińskiej. Mamy nadzieję, że opisana tu nowa technologia, która pozwala na prowadzenie całkowicie innowacyjnych lekcji, spotka się z Państwa zainteresowaniem.

W dziale literackim czeka nas m. in. spotkanie z prozą Hermanna Hessego: Klaudia Winiarska w swoim artykule zachęca wszystkich wrażliwych i głęboko myślących czytelników do skorzystania z doświadczeń bohatera "Wilka stepowego" - pamiętajcie, że nawet jeśli Wasza egzystencja stała się "nieco problematyczna”, zawsze macie szansę na "wyzwalający akt indywiduacji i samorealizacji". Teatr magiczny czeka na każdego! Natomiast Marta Wyrwa prowadzi nas w tajemną podróż "irracjonalną" drogą niemieckiego romantyzmu, pełną obrazów i symboli.
Zachęcamy Państwa także do lektury tekstów naszych młodych autorów - w bieżącym numerze prezentujemy po dwie prace Magdaleny i Łukasza Andrzejewskich: jeden z tekstów w połowie jesieni przypomni nam wiosnę i emocje związane oczekiwaniem na nią, drugi przygotuje nas na święta Bożego Narodzenia, które nadejdą niebawem. Magda i Łukasz zajęli się także poważniejszymi tematami - Magda dzieli się z nami swoimi refleksjami o naukach Jana Pawła II, Łukasz zaś zastanawia się, co to znaczy być Polakiem w początkach XXI wieku.

W dziale bibliotecznym Rada Oddziału Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich w Toruniu zabiera głos w dyskusji na temat likwidacji etatów nauczycieli bibliotekarzy w polskich szkołach.

Numer kończy krótki tekst Ewy Moszczyńskiej, w którym autorka dzieli się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi samooceny językowej słuchaczy I roku NKJO.

Serdecznie zachęcamy wszystkie osoby zainteresowane publikacją artykułów w naszym czasopiśmie do nadsyłania swoich prac.

Zespół redakcyjny


Spis treści

AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Robertus de Louw - Teaching word formation through authentic listening.
Krzysztof Strzemeski - O dobrych uczniach, strategiach i treningu ich użycia
Sébastien Spaccasassi - System edukacji kantonu Vaud w Szwacjarii : EVM 96 (2)
Marzena Żylińska - Zastosowanie platformy edukacyjnej Moodle w kształceniu nauczycieli - program pilotażowy

LITERATURA
Klaudia Winiarska - Teatr magiczny - tylko dla obłąkanych
Marta Wyrwa - Der „irrationale" Weg der deutschen Romantik
Magdalena Andrzejewska - Wiosna, ach to ty!
Łukasz Andrzejewski - Magia Świąt Bożego Narodzenia
Magdalena Andrzejewska - Słowa Jana Pawła II, które noszę w sercu
Łukasz Andrzejewski - Kto ty jesteś…

KĄCIK NIDERLANDZKI
Robertus de Louw - NeMaTa

WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Rada OddziałuTNBSP - Czy decydenci oświatowi są świadomi konsekwencji decyzji o likwidacji etatów bibliotekarzy?

ROZMAITOŚCI
Ewa Moszczyńska - Jacy jesteśmy, czyli kilka słów o słuchaczach I roku


INFORMACJE KOMUNIKATY OGŁOSZENIA



Numer 6-7
kwiecień-lipiec 2006


Drodzy Czytelnicy,

do Waszych rąk oddajemy już szósty numer naszego czasopisma. Także tym razem napłynęły do naszej Redakcji ciekawe artykuły, czas przeznaczony na ich lekturę z pewnością nie będzie stracony!

Nowością w tym numerze, na którą chcielibyśmy zwrócić Państwa szczególną uwagę, jest kącik holenderski - zamierzamy odtąd regularnie zamieszczać teksty informujące o szeroko pojętej kulturze Kraju Tulipanów i języku jego mieszkańców. Autorem kącika jest pracujący od lat w naszym Kolegium anglista, Robertus de Louw.

W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania swoimi doświadczeniami w pracy z dziećmi niewidomymi dzieli się z nami nauczycielka muzyki, Anna Mikołajczak. Przekonuje, że wystarczy trochę wysiłku, empatii i konsekwentnego działania, aby uzyskać wspaniałe rezultaty. Ponadto znajdziecie tu Państwo interesujący tekst Krzysztofa Strzemeskiego, w którym autor poddaje pod rozwagę podejście do zjawiska dysleksji, a więc problemu, z którym borykają się dziś liczni nauczyciele. Natomiast o indywidualnych cechach ucznia i ich wpływie na naukę języka możecie Państwo przeczytać w krótkim tekście autorstwa Magdaleny Cettler. Swoje rozważania na temat sprawności pisania prezentują tu także Robert de Louw i Tomas Anderson - zastanawiają się m.in., dlaczego pisanie uważane jest przez uczących się za sprawność szczególnie trudną, pokazują, że pisanie jest procesem wieloetapowym oraz dają zainteresowanym wiele praktycznych wskazówek.

W dziale literackim polecamy Państwa uwadze krytyczny artykuł Natalii Wyszogrodzkiej, w którym autorka przybliża nam mało znanego szerszej publiczności w Polsce chorwackiego poetę, prozaika i krytyka, Antuna Šoljana.
Klaudia Winiarska, analizując Cierpienia młodego Wertera, wprowadza nas w świat między melancholią a indywiduacją i zastanawia się przewrotnie, co by było, gdyby Werter dożył wieku wilka stepowego...
Zachęcamy także do lektury kolejnego artykułu autorstwa Marty Wyrwy - tym razem czytelnik może zapoznać się z postacią Ondyny, pięknej i pragnącej prawdziwego życia nimfy wodnej, która odgrywa ważną rolę w literaturze niemieckiej.
Chcielibyśmy także gorąco zachęcić Państwa do lektury sympatycznego opowiadania Natalii Nicholls - nasza, jak dotąd, najmłodsza autorka proponuje czytelnikom chwilkę refleksji i zatopienie się w magii Świąt Bożego Narodzenia.

Osoby zainteresowane systemem kształcenia we francuskojęzycznych kantonach Szwajcarii zapraszamy do zapoznania się z pierwszym z cyklu trzech artykułów na ten temat autorstwa Sebastiéna Spaccasassi. W kolejnych numerach ukażą się następne części cyklu.

Poloniści natomiast znajdą w niniejszym numerze wskazówki, jak kształtować twórczego czytelnika. Beata Dziopa - na przykładzie lektury Król Edyp Sofoklesa - pokazuje, jak pomóc uczniom w interpretacji dzieła literackiego i jak zachęcić ich do zapuszczania się w literackie labirynty. Podobny cel stawia sobie Anna Danilewska - próbuje zachęcić młodych ludzi do lektury poezji. Organizowanie wieczorków literackich, spektakli, wieczorów autorskich może pomóc ten cel osiągnąć, o czym autorka stara się nas przekonać w swoim krótkim artykule. Dowodem na to, że działania tego typu przynoszą pożądane rezultaty, jest przedstawiony przez Beatę Dziopę, Aleksandrę Górkę-Kriesel i Annę Danilewską scenariusz spotkania poetyckiego opartego na poezji księdza Jana Twardowskiego.
Uwadze czytelników zainteresowanych lingwistyką tekstu polecamy specjalistyczny artykuł autorstwa dra Waldemara Skrzypczaka.

Interesująco przedstawia się także podsumowanie badań nad zaburzeniami w odżywianiu oraz ich związkiem z wybranymi dyspozycjami emocjonalnymi u młodzieży licealnej, dokonane przez Monikę Dąbkowską, które prezentujemy w dziale Psychologia.

Numer zamykają tradycyjnie komunikaty i ogłoszenia, przedstawiamy tutaj informacje o aktualnych wydarzeniach z życia Kolegium.

Zespół redakcyjny


Spis treści

AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Anna Mikołajczyk - Moje doświadczenia w pracy z dziećmi niewidomymi w szkole
Magdalena Cettler - Indywidualne cechy ucznia i ich wpływ na naukę języka
Krzysztof Strzemeski - Mit dysleksji?
Robert de Louw i Tomas Anderson - The process approach to writing

PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Monika Dąbkowska - Dyspozycje emocjonalne jako obiecujący obszar profilaktyki zaburzeń w odżywianiu - badania własne

LITERATURA
Natalia Wyszogrodzka - Egzystencjalny niepokój antybohaterów Antuna šoljana
Klaudia Winiarska - Między melancholią a indywiduacją
Marta Wyrwa - „UNDINE“ - Sehnsucht nach dem wahren Leben
Natalia Nicholls - Magia Świąt Bożego Narodzenia

KĄCIK NIDERLANDZKI
Robertus de Louw - NeMaTa

WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Anna Danilewska - Słowa, które leczą duszę
Beata Dziopa, Aleksandra Górka-Kriesel, Anna Danilewska - „ŚPIESZMY SIĘ KOCHAĆ LUDZI...” -spotkanie z poezją księdza Jana Twardowskiego

ROZMAITOŚCI
Sébastien Spaccasassi - System edukacji kantonu Vaud w Szwacjarii: EVM 96 (1)
Waldemar Skrzypczak - On text linguistics: a survey of terminological distinctions
Beata Dziopa - Zadania do lektury: Sofokles - Król Edyp

INFORMACJE KOMUNIKATY OGŁOSZENIA



Numer 5
styczeń 2006


Drodzy Czytelnicy,

do Waszych rąk dotarł kolejny - piąty już numer naszego czasopisma. Mamy nadzieję, że i tym razem znajdziecie tu Państwo interesujące Was tematy i że przemyślenia autorów zainspirują Was do własnych rozważań.

W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania polecamy refleksje Marzeny Żylińskiej na temat metody, tekst ten jest fragmentem jej doktoratu. Ponadto znaleźć tu można dalszy ciąg przeglądu metod aktywizujących, przedstawiony przez Agnieszkę Bandrowską.
Osobom zainteresowanym tematami filozoficznymi polecamy szczególnie dwa artykuły autorstwa Marty Wyrwy: pierwszy z nich pomaga nam zrozumieć, czym jest symbol, w drugim autorka wprowadza czytelnika w tajemniczy świat między fantazją a imaginacją, a także ciekawy tekst Klaudii Winiarskiej „Do wewnątrz prowadzi nas tajemnicza droga“, w którym autorka analizuje przemianę wewnętrzną bohatera jednej z najpiękniejszych nowel Tomasza Manna, Tonia Krögera.
Ciekawostką w niniejszym numerze jest tekst Ewy Utig traktujący o niecodziennym spektaklu teatralnym, który odbył się w listopadzie 2005 w Gimnazjum nr 29 w Toruniu. Widzowie mieli okazję m.in. zapoznać się z charakterem pracy w scriptorium - zamieszczony tutaj scenariusz pozwoli także Państwu poczuć atmosferę średniowiecznego klasztoru.
Germanistów zainteresują z pewnością rozważania Klaudii Winiarskiej dotyczące problemu nauki pisania. Jest to zagadnienie ważkie, czego z zapałem autorka dowodzi w swoim artykule.
W tym numerze naszego kwartalnika po raz pierwszy pojawia się Kącik literacki słuchaczy NKJO, którego opiekunem jest Aneta Wojtasik, anglistka pracująca od lat w naszym Kolegium. Słuchacze NKJO są twórczą i inspirująca grupą młodych ludzi. Ich talenty i pomysły zasługują na wyróżnienie, stąd celem niniejszego kącika literackiego jest podzielenie się ich twórczością z czytelnikami biuletynu. Zapraszamy do lektury bajki o śwince i opowiadania o braku zrozumienia i jego konsekwencjach.

Numer zamykają tradycyjnie komunikaty i ogłoszenia, przedstawiamy tutaj informacje o aktualnych wydarzeniach z życia Kolegium.


Zespół redakcyjny


Spis treści

AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Marzena Żylińska - Dlaczego jednej, uniwersalnej metody nauczania języków obcych nie ma i być nie może
Agnieszka Bandrowska - Jak efektywnie uczyć języków obcych?
Klaudia Winiarska - Wie wichtig ist ein bewusst erlebter Schreibprozess für Kollegstudenten: zukünftige Fremdsprachenlehrer?

PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Marta Wyrwa - Istota symbolu
Klaudia Winiarska - Do wewnątrz prowadzi nas tajemnicza droga
Marta Wyrwa - Pytania o Nieskończone i Niesamowite. Romantyczna i współczesna koncepcja fantazji i imaginacji

KĄCIK LITERACKI
Agata Kulwicka, Aneta Karczewska - The tale of a hog
Kajetan Łukomski - The distance

ROZMAITOŚCI
Ewa Utig - Między blaskiem świec a światłem reflektorów

Numer 4
październik 2005


Drodzy Czytelnicy!

Witamy po przerwie wakacyjnej i zachęcamy do lektury czwartego już zeszytu kwartalnika Silva Rerum. Bieżący numer poświęcony jest przede wszystkim nauczaniu języków obcych oraz roli biblioteki w dzisiejszej szkole.
W dziale Aktualne problemy edukacji i wychowania autorzy artykułów opisują różnorakie problemy, z jakimi stykają się nauczyciele języków obcych.
W części poświęconej psychologii gorąco polecamy artykuł Klaudii Winiarskiej, w którym przekonuje o wciąż istotnej, a niedocenianej roli symboli w życiu współczesnego człowieka.
W dziale Współczesna biblioteka szkolna przedstawiamy materiały po konferencji pt. Przekształcanie bibliotek w Szkolne Centra Informacji, która odbyła się li maja 2005 roku w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu. Ponadto, Piotr Skrzypczak przed stawia stuletnie tradycje kinematografii australijskiej.
Mamy nadzieję, że lektura Silva Rerum okaże się inspiracją do twórczej pracy w szkole. Dziękujemy Autorom i zapraszamy do zamieszczania artykułów w naszym kwartalniku, który umożliwia wymianę doświadczeń pracownikom szkół. Jeden z kolejnych numerów będzie poświęcony zagadnieniu mierzenia jakości w placówkach oświatowych.

zespól redakcyjny


Spis treści

AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI I WYCHOWANIA
Katarzyna Kukowicz - Kolokacje a rzeczywistość szkolna czyli kilka słów o roli kolokacji w procesie nauczania języka obcego
Agnieszka Bandrowska - Jak efektywnie uczyć języków obcych
Aleksandra Marciniak - Teaching figurative language
Radosław Kołatek - Jn the world of absurdity. Communicative English as a useful tool to purify language teaching from the cultural context

PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Klaudia Winiarska - Zagubiony klucz do świata, który nie ma przemijania

WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Małgorzata Borcz - Sprawozdanie z konferencji "Przekształcanie bibliotek w Szkolne Centra Informacji"
Agnieszka Tyloch - Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Małgorzata Kowalska, Anna Piątek - Stan bibliotek szkolnych w Toruniu
Elżbieta Komassa - Standardy pracy biblioteki szkolnej
Izabela Kamińska-Smolarek - Wystawa jako forma pracy biblioteki szkolnej

ROZMAITOŚCI
Piotr Skrzypczak - 110 lat kinematografii australijskiej bez kompleksu dominium, z dystansem do Hollywood

INFORMACJE, KOMUNIKATY, SPRAWOZDANIA


Numer 3
kwiecień 2005

Drodzy Czytelnicy!

W kolejnym numerze Silva Rerum proponujemy Państwu szereg tekstów poświęconych szeroko pojętej edukacji. Szczególną uwagę Czytelników chcielibyśmy zwrócić na dwa nowe działy, które pojawiły się w naszym periodyku: Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych i Współczesna biblioteka szkolna. Prace poświęcone tym kwestiom powstały w odpowiedzi na wzrastające zainteresowanie edukacją lingwistyczną wśród dzieci oraz nowe wyzwania, przed którymi stoją placówki biblioteczne w dzisiejszej szkole.

zespół redakcyjny


Spis treści

AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI
Marzena Żylińska - Organizacyjna struktura szkoły jako czynnik blokujący proces uczenia się

WCZESNOSZKOLNE NAUCZANIE JĘZYKÓW OBCYCH
Regina Strzemeska, Katarzyna Nicholls - Young Learners. Program kursu z zakresu metodyki nauczania języka obcego w okresie wczesnoszkolnym dla nauczycieli nauczania początkowego z perspektywy czterech lat doświadczeń
Aleksandra Marciniak - How to tell stories to children. Storytelling - useful tips
Aleksandra Kowalska - The application of the multiple intelligences theory to foreign language education. Developing very young learners’ MI
Aleksandra Kowalska - Hallowen traditions

WSPÓŁCZESNA BIBLIOTEKA SZKOLNA
Elżbieta Wiśniewska - Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich Oddział w Toruniu
TNBSP - Standardy pracy biblioteki szkolnej - projekt
Elżbieta Leśniewska - Biblioteka CKU w Toruniu

ROZMAITOŚCI
Laureat Limousin - Sposoby nauczania języków regionalnych we Francji
Piotr Maśloch - Dominująca logika w organizacji - wymóg chwili czy wyzwanie przyszłości?

INFORMACJE - KOMUNIKATY - SPRAWOZDANIA
Ludwika Lenkiewicz - Sprawozdanie ze szkolenia


Numer 2
styczeń 2005


Drogi Czytelniku,

w pierwszym numerze kwartalnika Silva Rerum daliśmy wyraz naszemu życzeniu, aby uczynić z niego pismo profesjonalne, które dotrze do szerokiego kręgu odbiorców. Była to nie tylko nadzieja, lecz również przekonanie, iż jesteśmy w stanie tego dokonać. I oto już dziś możemy się pochwalić numerem ISSN Biblioteki Narodowej, który czyni czasopismo znaczącym. Nasze najśmielsze oczekiwania przerósł także pozytywny od dźwięk, z jakim został przyjęty przez czytelników pierwszy numer. Oznacza to, że istnie je zapotrzebowanie na rynku na tego typu periodyk. Chcielibyśmy w tym miejscu bardzo serdecznie podziękować wszystkim autorom artykułów, gdyż to oni tworzą zawartość merytoryczną pisma. Dziękujemy również wszystkim członkom redakcji za stojące na najwyższym poziomie prace korektorskie i organizacyjne.

Dziś przekazujemy w Twoje ręce, Szanowny Czytelniku, kolejny numer Silva Rerum. Zamieszczone w nim artykuły są, zgodnie z ideą pisma, różnorodne. Zgodnie zaś z jego profilem dominuje tematyka edukacji i szkolnictwa. Czytelnik może przeczytać "Słów kilka o higienie głosu" oraz zapoznać się z dysfunkcją rozwojową w postaci dyskalkulii. Numer zawiera też kilka tekstów obrazujących praktykę nauczania. Na uwagę zasługuje artykuł Marty Wyrwy, doktorantki Uniwersytetu Łódzkiego na temat mitu i rozwoju psychicznego człowieka. Marzena Żylińska, w oparciu o raport OECD, obala mit dobrej niemieckiej szkoły, a Radosław Woźniak wciela się w rolę badacza innych kultur, opisując swoje doświadczenia z amerykańskimi Amiszami. Wielu z nas ma większą bądź mniejszą świadomość, iż współczesne społeczeństwa tworzą tzw. globalną wioskę. Temat globalizacji i jej wpływu na rozwój cywilizacji podejmuje w swoim artykule Piotr Maśloch.

Chcielibyśmy zwrócić się do wszystkich Czytelników z ogromną prośbą o ocenę czasopisma. Na stronie domowej www.nkjo.torun.pl otwieramy forum dyskusyjne Silva Rerum, na którym będzie można zamieścić swoje oceny, opinie, spostrzeżenia. Za każdy głos, (zwłaszcza tych, którzy przeczytają bieżące wydanie od deski do deski), będziemy bardzo wdzięczni.
Cały czas zwiększa się grono osób nadsyłających do redakcji swoje teksty. Będzie nam bardzo milo, jeśli w przyszłości grono autorów jeszcze się poszerzy. Dlatego z nie cierpliwością czekamy na artykuły do kolejnych wydań Silva Rerum. Ponieważ oddajemy ten numer do druku jeszcze w starym roku, mamy okazję zło żyć wszystkim Czytelnikom serdeczne i szczere życzenia pomyślności na cały nowy rok 2005.
Życzymy przyjemnej lektury i do zobaczenia w następnym numerze.

Redakcja


Spis treści
AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI I WYCHOWANIA
Anita Rybińska - Jak zmierzyć się z dyskalkulią
Marzena Żylińska - Badania wyników nauczania TIMSS - kres fikcji o dobrej niemieckiej szkole
Maria Mańska - Wykorzystanie internetu podczas nauczania Business English
Aleksandra Krajczewska - Głos nauczyciela. Słów kilka o emisji i higienie głosu
Maria Mańska - Wykorzystanie autentycznych materiałów w nauczaniu języka zawodowego - hotelarstwo i turystyka
Edward Maliszewski - Benchmarking

PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA

Marta Wyrwa - Mit i psychiczny rozwój człowieka


ROZMAITOŚCI
Radosław Woźniak - Amish Paradise
Beata Wróblewska, Hanna Żuchowska-Nowicka - Stefan Żeromski - życie i twórczość - scenariusz konkursu
Piotr Maśloch - Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji
Laurent Limousin - Po jakiemu się mówi we Francji

RECENZJE - KOMUNIKATY - SPRAWOZDANIA
Aleksandra Podemska, Marzena Przybyszewska - Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu przypomina
Edward Maliszewski - Sprawozdanie z seminarium Socrates Grundtvig

Numer 1
październik 2004

Szanowny Czytelniku!

Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych i Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu zapraszają do lektury nowego czasopisma "Silva Rerum".
Cieszymy się niezmiernie z faktu, iż czasopismo to znalazło się w Twoich rękach. Mamy nadzieję, że po lekturze zawartych w nim tekstów będziesz usatysfakcjonowany, a w przyszłości uznasz je za wartościowe.
Naszą ambicją jest tworzenie pisma, które dotrze do szerokiego kręgu odbiorców, którym bliskie są sprawy edukacji i wychowania. Jesteśmy przekonani, że wśród nich znajdą się uczniowie, słuchacze, studenci, nauczyciele i wychowawcy. Jak nazwa wskazuje, zamierzamy poruszać rozmaite tematy. Szczególny nacisk chcemy położyć na metodykę i dydaktykę nauczania, oddziaływania wychowawcze w stosunku do dzieci i młodzieży, trudności szkolne uczniów i słuchaczy, czy wreszcie trudności w pracy nauczyciela, wychowawcy. Aby dostarczyć czytelnikom rzetelnej wiedzy, zamierzamy korzystać z wyników badań naukowców- psychologów, pedagogów, metodyków, choć nie tylko. Nasi pracownicy to osoby o bardzo bogatym i różnorodnym doświadczeniu zawodowym - dydaktycznym i wychowawczym. To przede wszystkim praktycy, którzy będą dzielić się własnymi doświadczeniami, refleksjami, sukcesami oraz trudnościami w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Jesteśmy pewni, że artykuły wychodzące spod ich pióra spełnią Twoje oczekiwania Drogi Czytelniku i staną się bodźcem do własnych przemyśleń i być może napisania własnego tekstu.

Silva Rerum debiutowało w 2001 roku i było adresowane głównie do pracowników i studentów Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu. We wrześniu 2004r. do współpracy we współredagowaniu i wydawaniu Pisma włączyło się Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu. I oto powołaliśmy do życia, zmienione i wzbogacone o nowe treści oraz szatę graficzną Czasopismo, które (przynajmniej na razie) będzie kwartalnikiem.
Drogi Czytelniku, prosimy Cię o uważną lekturę artykułów. Wszelkie uwagi pozytywne, a także słowa konstruktywnej krytyki z Twojej strony, będą dla nas bardzo cenne. Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które sprawią, że czasopismo Silva Rerum będzie się rozwijać i stawać coraz ciekawszym. Zachęcamy wszystkich chętnych do publikowania swoich tekstów na naszych łamach.

Życzymy przyjemnej lektury.

Artur Mikiewicz
redaktor naczelny - dyrektor Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu

 

Spis treści

AKTUALNE PROBLEMY EDUKACJI I WYCHOWANIA
Jerzy Karpiński, Regina Mockowska - Certyfikat systemu zarządzania jakością w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu
Edward Maliszewski - Kilka uwag o jakości w edukacji
Beata Tomaszewska - Jak przygotować uczniów do nowej matury z języka angielskiego
Marzena Żylińska - Rozważania o metodzie. Problematyka dydaktyki języków obcych
Waldemar Skrzypczak - Globalne i lokalne aspekty języka angielskiego, oraz zapytania o przyszłość

PSYCHOLOGIA, FILOZOFIA, SOCJOLOGIA
Aneta Wojtasik - A Freudian Reading of Two British Children’s Classics: The Secret Garden and The Wind in The Willows

ROZMAITOŚCI
Agnieszka Miranowska - Zawodowa ciekawość. Biblioteki w Stanach Zjednoczonych
Violetta Kalka, Mirosława Maćkiewicz - ”Bardziej obawiam się trzech gazet niż stu tysięcy armat…”
Elżbieta Kobyłecka - Scenariusze cyklu lekcji z muzyki w szkole podstawowej pt.: Spotkanie z kulturą mniejszości narodowych w Polsce

RECENZJE, KOMUNIKATY, SPRAWOZDANIA
Janina Kulbaczewska - Sesja popularnonaukowa pt.: Dziedzictwo starożytności
Małgorzata Borcz - Biblioteka Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych
Agnieszka Chabros - Europejskie treści w nauczaniu języków obcych


 
specjalnosc francuska specjalnosc niemiecka specjalnosc angielska