REGULAMINY


Statut NKJO
Regulamin kształcenia
Regulamin praktyki pedagogicznej
Zasady postępowania rekrutacyjnego

Statut Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych
W Toruniu


uchwalony w dniu 25 maja 1998 r. (Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 5/1997/1998), z późniejszymi zmianami (Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 3/1999/2000 z dn. 5 października 1999, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 4/2000/2001 z dn. 7 listopada 2000, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 6/2003/2004 z dn. 16 czerwca 2004, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 4/2005/2006 z dn. 11 października 2005, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 6/2005/2006 z dn. 14 marca 2006) - tekst jednolity

Na podstawie § 35 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz. U. nr 104 z 1997r. poz. 664, zm. w Dz. U. Nr 67 z 1999 r. poz. 755) Rada Programowa Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu ustala, co następuje:


§ 1. NAZWA I CELE
  1. Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Toruniu zwane dalej "kolegium" jest publicznym zakładem kształcenia nauczycieli.
  2. Celem kolegium jest kształcenie:
    a) nauczycieli języka angielskiego,
    b) nauczycieli języka niemieckiego,
    c) nauczycieli języka francuskiego.
  3. Kolegium prowadzi również dokształcanie i doskonalenie nauczycieli w zakresie i na zasadach określonych przez rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli.
§ 2. ORGANIZACJA KOLEGIUM
  1. Kolegium jest jednostką budżetową finansowaną z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
  2. Dodatkowe środki finansowe gromadzone na rachunku środków specjalnych, a pochodzące z opłat za naukę w systemie wieczorowym, powtarzanie roku, egzaminy wstępne i z prowadzonej działalności gospodarczej służą poprawie warunków kształcenia.
  3. Kolegium prowadzi własną bibliotekę obsługującą pracowników i słuchaczy zgodnie z zasadami określonymi szczegółowo w załączniku do Statutu "Biblioteka NKJO".

§ 3. ORGAN PROWADZĄCY

  1. Organem prowadzącym kolegium jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.

§ 4. NADZÓR PEDAGOGICZNY

  1. Nadzór pedagogiczny nad kolegium sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad szkołami.

§ 5. ORGANY KOLEGIUM.
  1. Działalnością kolegium kieruje dyrektor.
  2. Dyrektor kolegium w szczególności:
    • kieruje bieżącą działalnością kolegium oraz reprezentuje kolegium na zewnątrz,
    • sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami, dokonuje ich oceny, w tym także oceny ich dorobku zawodowego, nadzoruje przebieg stażu i realizację planu rozwoju zawodowego nauczycieli oraz nadaje stopień nauczyciela kontraktowego nauczycielom stażystom po przeprowadzeniu odpowiedniego postępowania kwalifikacyjnego,
    • sprawuje ogólną opiekę nad słuchaczami kolegium,
    • realizuje uchwały rady programowej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
    • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym kolegium i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę kolegium, określa organizację roku szkolnego.
  3. Dyrektor kolegium jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w kolegium nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników kolegium,
    • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom kolegium,
    • występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady programowej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników kolegium.
  4. Dyrektor kolegium w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą programową, opiekunami naukowo-dydaktycznymi, samorządem słuchaczy oraz innymi nauczycielami pełniącymi funkcje kierownicze w kolegium.
  5. Dyrektor kolegium sprawując nadzór pedagogiczny nad nauczycielami kolegium może współdziałać z opiekunami naukowo-dydaktycznymi lub z innym wyznaczonym przez rektora przedstawicielem uczelni sprawującej opiekę naukową i dydaktyczną nad daną specjalnością.
  6. W kolegium tworzy się następujące, inne stanowiska kierownicze:
    • wicedyrektora kolegium,
    • kierownika specjalności język angielski,
    • kierownika specjalności język niemiecki,
    • kierownika specjalności język francuski,
    • kierownika praktyk pedagogicznych dla specjalności język angielski,
    • kierownika praktyk pedagogicznych dla specjalności język niemiecki
    • kierownika praktyk pedagogicznych dla specjalności język francuski.
  7. Do zadań wicedyrektora kolegium należy:
    • zastępowanie dyrektora kolegium w czasie jego nieobecności,
    • współpraca z dyrektorem w kierowaniu działalnością kolegium w zakresie określonym przez dyrektora.
  8. Do zadań kierownika specjalności należy:
    • kierowanie bieżącą działalnością specjalności,
    • współpraca z dyrektorem w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego,
    • sprawowanie opieki nad słuchaczami specjalności,
    • współpraca z opiekunem naukowo-dydaktycznym w dziedzinie kształcenia w specjalności.
  9. Do zadań kierownika praktyk pedagogicznych należy organizowanie oraz nadzór nad prawidłowym przebiegiem praktyk pedagogicznych słuchaczy, a w szczególności:
    • sporządzania harmonogramu praktyk zawierającego przydziały słuchaczy do szkół ćwiczeń i nauczycieli opiekunów
    • sporządzanie projektu budżetu praktyk,
    • prowadzenie dokumentacji praktyk,
    • przygotowanie do podpisania przez dyrektora umów z nauczycielami-opiekunami praktyk
    • sprawowanie nadzoru organizacyjnego nad praktykami oraz organizowanie opieki nauczycieli kolegium nad praktykantami,
  10. W kolegium działa rada programowa powołana przez organ prowadzący.
  11. Członków rady programowej powołuje i odwołuje organ prowadzący.
  12. W skład rady programowej wchodzą:
    • dyrektor kolegium,
    • wicedyrektor kolegium,
    • opiekun naukowo-dydaktyczny specjalności język angielski,
    • opiekun naukowo-dydaktyczny specjalności język niemiecki,
    • opiekun naukowo-dydaktyczny specjalności język francuski,
    • przedstawiciel kierowników praktyk,
    • kierownik specjalności język angielski,
    • kierownik specjalności język niemiecki,
    • kierownik specjalności język francuski,
    • przedstawiciel samorządu słuchaczy wybrany zgodnie z regulaminem samorządu,
    • przedstawiciel organu prowadzącego.
  13. Przewodniczącym rady programowej jest dyrektor kolegium.
  14. Do kompetencji rady programowej należy:
    • ustalanie ogólnych kierunków działania kolegium,
    • zatwierdzanie planów pracy kolegium,
    • opiniowanie organizacji pracy kolegium,
    • uchwalanie szczegółowych planów i programów nauczania,
    • uchwalanie głównych kierunków planu rzeczowo-finansowego kolegium,
    • przyjmowanie rocznego sprawozdania dyrektora z działalności kolegium,
    • opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
  15. Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  16. Rada programowa ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady programowej są protokołowane.

§ 6. OPIEKA NAUKOWO - DYDAKTYCZNA

  1. Opiekę naukowo-dydaktyczną nad kolegium sprawuje Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
  2. Merytoryczną opiekę nad procesem kształcenia w kolegium sprawują opiekunowie naukowo-dydaktyczni z ramienia UMK w Toruniu.
  3. Do zadań opiekunów naukowo-dydaktycznych należy sprawowanie merytorycznej opieki nad procesem kształcenia w specjalności, a w szczególności:
    • członkostwo w radzie programowej kolegium,
    • opiniowanie planów i programów kształcenia, a także innych spraw związanych z organizacją nauki,
    • udział w komisjach przeprowadzających egzaminy dyplomowe,
    • opiniowanie programów autorskich i testów egzaminacyjnych, w tym testów na egzamin wstępny,
    • współpraca z dyrektorem kolegium w doborze nauczycieli, przydziale zajęć dydaktycznych oraz współuczestnictwo w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego.

§ 7. NAUCZYCIELE I INNU PRACOWNICY KOLEGIUM

  1. W kolegium zatrudnia się nauczycieli, w tym nauczycieli bibliotekarzy oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi.
  2. Kwalifikacje nauczycieli kolegium określają przepisy o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli.
  3. Prawa i obowiązki osób wymienionych w p. 1 określają odrębne przepisy.
  4. Nauczyciele kolegium zobowiązani są do pracy dydaktyczno-wychowawczej, organizacyjnej oraz do doskonalenia zawodowego i dokształcania się.
  5. Pensum dydaktyczne nauczyciela kolegium wynosi 12 godz. tygodniowo, tj. 360 godzin w ciągu roku szkolnego. Ze względu na doskonalenie zawodowe lub dokształcanie się dopuszcza się niedociążenie w pewnych okresach pod warunkiem nadrobienia tego niedociążenia w ciągu danego roku szkolnego.
  6. W czasie trwania zajęć dydaktycznych nauczyciele pełnią dyżury w wymiarze jednej godziny w tygodniu, w czasie których pozostają do dyspozycji słuchaczy, a w pozostałym okresie roku szkolnego, z wyłączeniem ustawowego urlopu, w ilości dwóch godzin w tygodniu.
  7. Nauczyciele zatrudnieni w niepełnym wymiarze obowiązującego pensum pełnią dyżury proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia.
  8. Dyrektor kolegium może zwolnić nauczyciela z części obowiązków nie stanowiących pensum dydaktycznego.
  9. Do zadań i obowiązków nauczyciela bibliotekarza należy praca pedagogiczna, oraz prace organizacyjno-techniczne.

§ 8. REKRUTACJA

  1. 1. Słuchaczem kolegium może być osoba, która posiada świadectwo dojrzałości i przeszła przez postępowanie kwalifikacyjne oraz przedstawiła zaświadczenie lekarskie o przydatności do zawodu nauczycielskiego. Przyjęcie w poczet słuchaczy kolegium następuje po spełnieniu warunków określonych w p. 1, ślubowaniu i podpisaniu jego roty. Słuchacze składają ślubowanie według następującej roty:
  2. 2. "Podejmując naukę w NKJO w Toruniu i stając się członkiem społeczności słuchaczy przyrzekam uroczyście:
    • zdobywać wiedzę i umiejętności
    • dbać o godność słuchacza i dobre imię kolegium
    • przestrzegać zasad współżycia koleżeńskiego i przepisów obowiązujących w kolegium."
  3. W systemie wieczorowym pierwszeństwo w ubieganiu się o przyjęcie do kolegium mają nauczyciele czynni zawodowo. Za zajęcia dydaktyczne prowadzone w systemie wieczorowym kolegium pobiera opłaty w wysokości ustalonej przez organ prowadzący na wniosek dyrektora kolegium.

§ 9. ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO

  1. Dyrektor kolegium podaje organizację roku szkolnego do publicznej wiadomości najpóźniej w dniu rozpoczęcia roku szkolnego.
  2. Czas trwania roku szkolnego określa Regulamin Kształcenia.

§ 10. KSZTAŁCENIE

  1. Nauka w kolegium trwa 3 lata i jest prowadzona w systemie dziennym i wieczorowym.
  2. Nauczanie odbywa się w specjalnościach:
    • język angielski,
    • język niemiecki,
    • język francuski.
  3. Językami wykładowymi w kolegium są:
    • język angielski,
    • język niemiecki,
    • język francuski.
  4. Zajęcia teoretyczne z pedagogiki i psychologii oraz zajęcia fakultatywne mogą być prowadzone po polsku.
  5. Zajęcia w kolegium są prowadzone w formie wykładów, konwersatoriów, ćwiczeń, laboratoriów, praktyk; z wyjątkiem wykładów odbywają się one w grupach nie większych niż 15 osobowe. W uzasadnionych przypadkach dyrektor kolegium może powiększyć liczbę słuchaczy w grupie, nie więcej jednak niż do 18 osób.
  6. Kolegium kształci na podstawie planów i programów nauczania zatwierdzonych przez uczelnię sprawującą opiekę naukowo-dydaktyczną nad specjalnością prowadzoną w kolegium i zaakceptowanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
  7. Kolegium organizuje praktyki pedagogiczne przewidziane w planach i programach nauczania.
  8. Formę, miejsce i terminy praktyk pedagogicznych określa dyrektor kolegium w porozumieniu z organem prowadzącym po zasięgnięciu opinii rady programowej i samorządu słuchaczy.
  9. Dyrektor kolegium zawiera porozumienie o prowadzeniu praktyk pedagogicznych z dyrektorami szkół i innych placówek prowadzących nauczanie języków obcych. Dyrektor kolegium może również zawrzeć porozumienie o prowadzeniu praktyk pedagogicznych z poszczególnymi nauczycielami za zgodą dyrektora szkoły lub innej placówki, w której nauczyciele ci są zatrudnieni.
  10. Porozumienie, o którym mowa w p. 9 powinno określać cele, program i czas trwania praktyki pedagogicznej oraz rolę kolegium, szkoły lub placówki przyjmującej na praktykę, a także zadania nauczycieli i słuchaczy odbywających praktykę.
  11. Koszty związane z praktyką pedagogiczną, w tym również wynikające z dodatkowych wypłat wynagrodzeń dla nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek przyjmujących słuchaczy kolegiów na praktyki pokrywa organ prowadzący kolegium.
  12. Kryteria oceniania, zasady i terminy zdawania egzaminów (w tym egzaminu wstępnego) i uzyskiwania zaliczeń oraz warunki dopuszczania do egzaminu dyplomowego określa Regulamin kształcenia stanowiący załącznik do statutu.
  13. Nauka w kolegium kończy się egzaminem dyplomowym.
  14. Warunki dopuszczenia do egzaminu dyplomowego, zakres wymagań i tryb jego przeprowadzania określa Regulamin kształcenia.
  15. Absolwenci kolegium otrzymują dyplom ukończenia kolegium.
  16. Zasady kształcenia w kolegium określa Regulamin kształcenia.
  17. Regulamin kształcenia oraz zmiany regulaminu uchwala rada programowa i podaje do wiadomości słuchaczy na dwa tygodnie przed wejściem w życie.

§ 11. PRAWA I OBOWIAZKI SŁUCHACZY

  1. Słuchacz kolegium ma prawo przenieść się do innej szkoły, a słuchacz innej szkoły może przenieść się do kolegium na zasadach określonych w Regulaminie kształcenia.
  2. Słuchacze mają prawo do powołania samorządu słuchaczy, którego organy są reprezentantami ogółu słuchaczy.
  3. Organy samorządu słuchaczy mają prawo do wyrażania opinii we wszystkich kwestiach związanych z funkcjonowaniem kolegium.
  4. Zasady działania samorządu określa regulamin zatwierdzony przez radę programową.
  5. Dyrektor kolegium uchyla niezgodne z prawem uchwały organów samorządu słuchaczy.
  6. Słuchacze kolegium zobowiązani są do przestrzegania Regulaminu kształcenia oraz ogólnie przyjętych zasad współżycia społecznego
§ 12. UZYSKIWANIE STOPNIA LICENCJATA I ZASADY KONTYNUACJI
  1. Słuchacze kolegium mają prawo uzyskania dyplomu wyższych studiów zawodowych ze stopniem licencjata zgodnie z postanowieniami porozumienia o sprawowaniu opieki naukowo-dydaktycznej zawartego z uczelnią sprawującą tę opiekę.
  2. Słuchacze kolegium mają prawo kontynuować naukę w celu uzyskania stopnia magistra w uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną na zasadach określonych w porozumieniu.
§ 13. SKRESLENIA Z LISTY SŁUCHACZY
  1. Dyrektor kolegium może skreślić słuchacza z listy w przypadku gdy:
    • nie podejmie nauki w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia semestru bez uzasadnionej przyczyny,
    • nie uzyska zaliczenia semestru w wymaganym terminie określonym w Regulaminie kształcenia, potwierdzonego wpisem w indeksie na następny semestr,
    • poważnie naruszy ogólnie przyjęte zasady współżycia społecznego. W takim przypadku przed podjęciem decyzji dyrektor zasięga opinii samorządu słuchaczy.
§ 14. PRZEPISY KOŃCOWE
  1. Instancją odwoławczą od decyzji dyrektora jest organ prowadzący.
  2. Zasady prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania w kolegium określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1997 r.
  3. Kolegium ma prawo do używania pieczęci okrągłej z godłem państwa w środku i napisem "Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Toruniu" w otoku.
  4. Zmiany statutu uchwala rada programowa po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
  5. W ciągu dwóch tygodni od uchwalenia statutu lub jego zmian organ prowadzący kolegium przesyła go Ministrowi Edukacji Narodowej.
  6. Statut został uchwalony przez Radę Programową w dniu 25 maja 1998 roku i wchodzi w życie po upływie 14 dni od uchwalenia.
  7. Traci moc statut uchwalony 27 kwietnia 1997.

BIBLIOTEKA NKJO
Załącznik do statutu szkoły

§1 POSTANOWIENIA OGÓLNE

  • Biblioteka NKJO jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród słuchaczy i nauczycieli.
  • Z biblioteki mogą korzystać:
    1. słuchacze - na podstawie aktualnej legitymacji szkolnej
    2. nauczyciele i pracownicy szkoły
    3. za zgodą bibliotekarza ze zbiorów mogą na miejscu korzystać inne osoby, po przedstawieniu legitymacji pracowniczej, bądź studenckiej.
    1. Nadzór pedagogiczny nad biblioteką pełni dyrektor Kolegium,
    2. Dyrektor Kolegium:
    - zapewnia odpowiednie pomieszczenia na bibliotekę, właściwe wyposażenie oraz środki finansowe na jej działalność,
    - zatrudnia wykwalifikowaną kadrę zgodnie z obowiązującymi normami (w przypadku gdy w bibliotece zatrudnionych jest co najmniej dwóch nauczycieli, jednemu z nich powierza obowiązek kierowania biblioteką),
    - wydaje decyzje w sprawie przeprowadzania skontrum zbiorów bibliotecznych oraz przekazania biblioteki, jeśli następuje zmiana pracownika,
    - zatwierdza regulamin biblioteki (czytelni, wypożyczalni, korzystania ze zbiorów audiowizualnych),
    - zapewnia warunki do doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy.
  • Rada Programowa:
    1. opiniuje regulamin biblioteki
    2. analizuje stan księgozbioru
    3. opiniuje projekty innowacji zgłoszone przez nauczyciela bibliotekarza.
  • Nauczyciele:
    1. znają zbiory biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu, zgłaszają propozycje dotyczące gromadzenia zbiorów, udzielają pomocy w selekcji zbiorów,
    2. współdziałają w tworzeniu warsztatu informacyjnego,
    3. współdziałają w zakresie egzekwowania postanowień regulaminu biblioteki,
    4. współpracują z biblioteką w zakresie rozwijania potrzeb czytelniczych słuchaczy,
    5. współuczestniczą w edukacji samokształceniowej słuchaczy,
    6. kierownicy specjalności współpracują w zakresie gromadzenia księgozbioru.
§ 2 FUNKCJE I ZADANIA BIBLIOTEKI
  • Biblioteka NKJO:
    1. służy realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego Kolegium,
    2. stanowi ośrodek informacji o dokumentach (materiałach dydaktycznych) gromadzonych w szkole,
    3. przysposabia słuchaczy do samokształcenia, przygotowuje do korzystania z różnych źródeł informacji oraz bibliotek,
    4. wspomaga doskonalenie zawodowe nauczycieli.
§ 3 ZADANIA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA
  • Praca pedagogiczna:
    1. udostępnianie zbiorów,
    2. udzielanie informacji,
    3. poradnictwo w doborze lektury,
    4. pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań dydaktycznych,
    5. przysposobienie czytelnicze i kształcenie
  • Prace organizacyjno-techniczne:
    1. gromadzenie zbiorów przy współpracy z kierownikami sekcji,
    2. ewidencja i opracowanie zbiorów,
    3. selekcja zbiorów,
    4. prowadzenie warsztatu informacyjnego (księgozbiór podręczny, katalogi, kartoteki, katalogi dyplomów itp.),
    5. prowadzenie dokumentacji bibliotecznej.
  • Inne obowiązki i uprawnienia:
    1. odpowiedzialność za stan i wykorzystanie zbiorów,
    2. uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością,
    3. współdziałanie z nauczycielami,
    4. współpraca z innymi bibliotekami,
    5. proponowanie innowacji w działalności bibliotecznej.
§ 4 ORGANIZACJA BIBLIOTEKI
  • Lokal biblioteki składa się z 5 pomieszczeń.
  • Czas pracy biblioteki:
    1. biblioteka jest czynna w czasie trwania zajęć dydaktycznych, zgodnie z organizacją roku szkolnego,
    2. czas otwarcia biblioteki zatwierdza na początku roku szkolnego dyrektor Kolegium.
    1. Zbiory
      1. strukturę zbiorów biblioteki NKJO wyznaczają programy nauczania oraz potrzeby nauczycieli i słuchaczy Kolegium,
      2. rodzaje zbiorów:
      (1kB) księgozbiór obcojęzyczny (j. angielski, j. francuski, j. niemiecki)
      - wydawnictwa ogólnopedagogiczne i metodyczne
      - wydawnictwa stanowiące pomoc w pracy dydaktycznej,
      - wybrane pozycje z literatury pięknej i naukowej,
      - wydawnictwa informacyjne i albumowe,
      - czasopisma metodyczne,
      - materiały audiowizualne.
      (1kB) księgozbiór polski - wydawnictwa ogólnopedagogiczne i metodyczne,
      - wydawnictwa stanowiące pomoc w pracy dydaktycznej,
      - czasopisma metodyczne,
      - dzienniki.
      (1kB) księgozbiór mieszany - podręczniki do lektoratów itp.
  • Pracownicy
    1. w bibliotece zatrudnieni są nauczyciele bibliotekarze, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    2. biblioteką kieruje nauczyciel bibliotekarz wyznaczony przez dyrektora Kolegium,
    3. zadania poszczególnych nauczycieli bibliotekarzy określone są w zakresach ich obowiązków.
    4. tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dla nauczycieli bibliotekarzy wynosi 30 godzin, jednostka zajęć trwa 60 min.
  • Finansowanie Podstawowym źródłem finansowania biblioteki jest budżet szkoły.




REGULAMIN KSZTAŁCENIA NKJO


uchwalony w dniu 5 października 1999 r. (Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 4/1999/2000), z późniejszymi zmianami (Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 3/2000/20001 z dn. 7 listopada 2000, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 5/2002/2003 z dn. 8 października 2002, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 8/2003/2004 z dn. 16 czerwca 2004, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 3/2005/2006 z dn. 11 października 2005, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 6/2005/2006 z dn. 14 marca 2006) - tekst jednolity

Na podstawie § 40 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz. U. nr 104 z 1997r. poz. 664, zm. w Dz. U. Nr 67 z 1999 r. poz. 755) Rada Programowa Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu ustala, co następuje:

§ 1. ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO

  1. Rok szkolny w kolegium rozpoczyna się 1 października i trwa do 30 września następnego roku kalendarzowego. Obejmuje dwa okresy zaliczeniowe: semestr jesienno-zimowy i wiosenno-letni. Ostateczny termin uzyskania zaliczeń i składania egzaminów w semestrze jesienno-zimowym upływa 15 marca, a w semestrze wiosenno-letnim 30 września. Łączna liczba tygodni nauki w roku szkolnym nie powinna być mniejsza niż 30. Dyrektor kolegium podaje do wiadomości pracowników i słuchaczy organizację roku szkolnego przed jego rozpoczęciem. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może ustanowić w ciągu roku szkolnego godziny lub dni wolne od zajęć zawieszając na ten czas zajęcia we wszystkich lub niektórych specjalnościach.

§ 2. ORGANIZACJA NAUCZANIA

  1. Udział we wszystkich zajęciach objętych planem nauczania jest obowiązkowy.
  2. Nauka każdego przedmiotu obowiązkowego kończy się egzaminem lub zaliczeniem. Okresem zaliczeniowym jest semestr.
  3. Słuchacz zaliczył dany przedmiot, praktykę lub zdał egzamin, jeśli otrzymał ocenę co najmniej dostateczną.
  4. Oceny ze wszystkich zaliczeń i egzaminów wpisywane są do indeksu, karty zaliczeń i egzaminów oraz do protokołu zaliczeń i egzaminów.
  5. Opanowanie przez słuchacza wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania ocenia się następująco:

    stopień skrót literowy wartość liczbowa
    celujący cel 6
    bardzo dobry bdb 5
    dobry db 4
    dostateczny dst 3
    niedostateczny ndst 2


    Znak "+" przy ocenie zwiększa jej wartość liczbowa o 0,5.
  6. Słuchacz może otrzymać ocenę celującą, jeśli wykaże się opanowaniem wiedzy i umiejętności w zakresie znacznie wykraczającym poza program nauczania.
  7. Warunkiem umieszczenia słuchacza na liście słuchaczy danego semestru jest uzyskanie potwierdzonego przez dyrektora kolegium wpisu w indeksie.

§ 3. UZYSKIWANIE ZALICZEŃ

  1. Zaliczenia dokonuje prowadzący zajęcia na podstawie aktywności słuchacza na zajęciach oraz uzyskanych przez niego pozytywnych ocen między innymi z prac kontrolnych, bieżących sprawdzianów, referatów, kolokwiów.
  2. Zaliczenia przedmiotu praktyka pedagogiczna dokonuje kierownik praktyk. Tryb zaliczenia określa regulamin praktyk pedagogicznych NKJO.
  3. Na początku semestru prowadzący zajęcia jest obowiązany podać do wiadomości słuchaczy warunki uzyskania zaliczenia zajęć. W przypadku przedmiotów kończących się egzaminem, egzaminator podaje zakres i formę egzaminu.
  4. Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie zaliczenia obowiązkowych zajęć i złożenie egzaminów z przedmiotów kończących się egzaminem w danym semestrze.
  5. Słuchacz, który nie uzyskał zaliczenia zajęć ma prawo w ciągu 3 dni zwrócić się do dyrektora kolegium z umotywowanym wnioskiem o sprawdzenie uzyskanych wyników.
  6. W uzasadnionych przypadkach dyrektor, po zasięgnięciu opinii prowadzących zajęcia i kierownika specjalności, powołuje komisję w celu sprawdzenia wyników.
  7. Przewodniczącym komisji nie może być prowadzący zajęcia, od którego słuchacz nie otrzymał zaliczenia.
  8. Jeżeli podstawą zaliczenia komisyjnego jest praca pisemna, proces jej powstawania nadzoruje jeden z członków komisji.
  9. W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku zaliczenia komisyjnego unieważnia się poprzednią ocenę zaliczeniową.
  10. Decyzja komisji jest ostateczna.
§ 4. SKŁADANIE EGZAMINÓW
  1. Warunkiem dopuszczenia słuchacza do egzaminu z danego przedmiotu jest uzyskanie jego zaliczenia przed terminem egzaminu.
  2. Słuchacze obowiązani są do składania egzaminów w wyznaczonych terminach, zgodnie z harmonogramem egzaminów ogłoszonym przez dyrektora co najmniej 7 dni przed ich rozpoczęciem.
  3. Egzaminator może wyrazić zgodę na przystąpienie do egzaminu w innym terminie.
  4. Słuchacz, który nie przystąpił do egzaminu w uzgodnionym terminie, może przedstawić egzaminatorowi usprawiedliwienie nieobecności.
  5. Od decyzji egzaminatora nie uznającej za wystarczające takiego usprawiedliwienia, słuchaczowi przysługuje odwołanie do dyrektora, którego decyzja jest ostateczna.
  6. Słuchacz, który nie przedstawi egzaminatorowi usprawiedliwienia nieobecności lub którego usprawiedliwienie uznane zostało za niewystarczające, traci prawo do jednego z wyznaczonych terminów egzaminacyjnych.
  7. przed przystąpieniem do egzaminu słuchacz obowiązany jest przedłożyć egzaminatorom kartę zaliczeń i egzaminów wraz z indeksem.
  8. Egzamin z praktycznej nauki języka składa się z części pisemnej i ustnej. Część pisemna składa się z komponentów (przedmiotów) określonych programem nauczania. Słuchacze, którzy nie zdali jakiegoś komponentu egzaminu nie tracą prawa do zdawania pozostałych komponentów, jednakże otrzymują ocenę niedostateczną za cały egzamin. Końcowa ocena za egzamin z praktycznej nauki języka jest oceną łączną za obie jego części (pisemną i ustną).
  9. W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej słuchaczowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego z każdego nie zdanego przedmiotu.
  10. Egzamin poprawkowy z praktycznej nauki języka obejmuje komponenty, z których słuchacz otrzymał ocenę niedostateczną.
  11. Słuchaczowi, który nie zdał egzaminu w żadnym z terminów określonych harmonogramem, nie przysługuje dodatkowy termin egzaminu. Na umotywowany wniosek słuchacza dyrektor może wyrazić zgodę na wyznaczenie dodatkowego terminu egzaminu poza harmonogramem w przypadku długotrwałej choroby słuchacza lub wypadku losowego.
  12. Oceny ze wszystkich zaliczeń i egzaminów wpisywane są do indeksu oraz karty zaliczeń i egzaminów. Słuchacz ma obowiązek złożyć indeks wraz z kartą w sekretariacie szkoły najpóźniej w ostatnim dniu semestru.

§ 5. EGZAMIN KOMISYJNY

  1. Na wniosek słuchacza, złożony niezwłocznie po niezdaniu egzaminu, dyrektor zarządza egzamin komisyjny, który powinien się odbyć w najbliższym możliwym terminie od daty złożenia wniosku.
  2. Egzamin komisyjny jest przeprowadzany w takiej samej formie jak poprzedzający go niezdany egzamin.
  3. Komisję do przeprowadzenia egzaminu komisyjnego powołuje dyrektor. W skład komisji wchodzą: dyrektor jako przewodniczący, egzaminator oraz drugi specjalista z przedmiotu, z którego egzamin zarządzono. W egzaminie, na wniosek słuchacza, może uczestniczyć w charakterze obserwatora przedstawiciel samorządu słuchaczy.
  4. Komisji egzaminacyjnej nie może przewodniczyć osoba uprzednio egzaminująca słuchacza.
  5. Jeżeli podstawą egzaminu komisyjnego jest praca pisemna, proces jej powstawania nadzoruje jeden z członków komisji.
  6. Z egzaminu komisyjnego sporządza się protokół.
  7. W przypadku zdania egzaminu komisyjnego unieważnia się wynik poprzedniego egzaminu.
  8. Decyzja komisji egzaminacyjnej jest ostateczna.

§ 6. POWTARZANIE SEMESTRU

  1. W stosunku do słuchacza, który nie zaliczył semestru, dyrektor podejmuje decyzję o:
    • zezwoleniu na powtarzanie semestru (w miarę posiadanych wolnych miejsc), jeśli słuchacz złoży wniosek o takie zezwolenie w terminie 14 dni od zakończenia semestru, którego nie zaliczył,
    • skreśleniu z listy słuchaczy.
  2. Za powtarzanie semestru kolegium pobiera od słuchacza opłatę w wysokości określonej odrębnym trybem. W uzasadnionych przypadkach na wniosek słuchacza dyrektor może go zwolnić z uiszczenia części opłaty.
  3. Słuchacza, który nie uiścił w terminie określonym zarządzeniem dyrektora w całości lub części opłaty za zajęcia dydaktyczne, dyrektor pisemnie wzywa do uiszczenia w ciągu 7 dni zaległej opłaty pod rygorem skreślenia go z listy słuchaczy.
  4. Słuchacza, który powtarza semestr, nie obowiązuje uzyskanie zaliczeń przedmiotów, z których zaliczenia poprzednio już uzyskał – o ile dany przedmiot kończy się tylko zaliczeniem – oraz składanie egzaminów, które poprzednio już zdał, chyba że zastosowano przepis § 11 ust. 4 niniejszego regulaminu.
  5. Dyrektor, na wniosek słuchacza powtarzającego semestr, może zezwolić na udział w niektórych lub wszystkich zajęciach następnego semestru i przystąpienia do kończących je zaliczeń i egzaminów, o ile nie są one kontynuacją niezaliczonych przedmiotów.
  6. Zaliczenie semestru następuje po uzupełnieniu brakujących zaliczeń i egzaminów.

§ 7. INDYWIDUALNA ORGANIZACJA NAUKI

  1. Dopuszcza się możliwość zastosowania indywidualnej organizacji nauki:
    • w odniesieniu do słuchaczy, którzy ze względu na dobrą znajomość języka kierunkowego rokują nadzieję na terminowe lub wcześniejsze ukończenie kolegium,
    • w odniesieniu do słuchaczy uczących się równolegle w innych szkołach,
    • ze względów zdrowotnych i losowych.
  2. Indywidualna organizacja nauki polega na
    • ustaleniu indywidualnych terminów realizacji obowiązków dydaktycznych wynikających z planów i programów nauczania,
    • zwalnianiu z uczestniczenia w niektórych zajęciach objętych planem nauczania,
    • udzieleniu zgody na uczestniczenie w zajęciach wyższego roku oraz uzyskiwanie zaliczeń i zdawanie egzaminów kończących takie zajęcia.
  3. Słuchaczy, którzy otrzymali zgodę na indywidualną organizację nauki obowiązują semestralne okresy zaliczeniowe.
  4. Decyzję w sprawie indywidualnej organizacji nauki podejmuje dyrektor na wniosek słuchacza po zasięgnięciu opinii kierownika specjalności.
  5. Indywidualną organizację nauki ustala się na okres jednego roku szkolnego z możliwością przedłużenia na kolejne lata nauki.
  6. Na wniosek słuchacza dopuszcza się naukę w dwóch specjalnościach pod warunkiem, że słuchacz otrzyma zgodę na indywidualną organizację nauki w pierwszej specjalności. Przyjęcie na drugą specjalność odbywa się po zaliczeniu roku oraz wewnętrznym egzaminie sprawdzającym zarządzonym przez dyrektora kolegium.

§ 8. URLOPY

  1. W uzasadnionych przypadkach słuchaczowi może być udzielony urlop krótkoterminowy, semestralny lub roczny. Urlop roczny może być udzielony słuchaczowi przed zaliczeniem pierwszego roku tylko w przypadku długotrwałej choroby lub z innej ważnej przyczyny.
  2. Słuchacz powinien wystąpić z wnioskiem o udzielenie urlopu bezpośrednio po zaistnieniu przyczyny lub wystąpieniu okoliczności uzasadniających udzielenie urlopu.
  3. Urlopu udziela dyrektor na umotywowany wniosek słuchacza. W przypadku choroby podstawą do udzielenia urlopu jest przedłożenie odpowiedniego orzeczenia lekarskiego.
  4. Udzielenie urlopu semestralnego lub rocznego potwierdza się wpisem do indeksu. Urlopu nie udziela się za okres poprzedniego roku szkolnego lub semestru.
  5. Urlop roczny może być udzielony słuchaczowi tylko jeden raz w trakcie nauki, a jedynie w przypadku długotrwałej choroby lub z innej ważnej przyczyny dyrektor kolegium może odstąpić od tej zasady.
  6. W okresie urlopu słuchacz zachowuje wszelkie uprawnienia słuchacza.
  7. Jeżeli do momentu wystąpienia o urlop słuchacz przystąpił już do określonych egzaminów, ich wynik uwzględnia się po jego powrocie z urlopu.
  8. Za zgodą dyrektora kolegium słuchacz może w trakcie urlopu brać udział w niektórych zajęciach oraz przystępować do zaliczeń i egzaminów.
  9. Jeżeli od momentu udzielenia urlopu do ponownego podjęcia nauki przez słuchacza nastąpiły zmiany w planach i programach nauczania, dyrektor kolegium po zasięgnięciu opinii kierownika specjalności zobowiązuje słuchacza do wyrównania ewentualnych różnic programowych i określa sposób oraz termin ich uzupełnienia.

§ 9. PRZENIESIENIA

  1. Słuchacz kolegium, który zamierza przenieść się do innej szkoły:
    • pisemnie zawiadamia o tym dyrektora
    • przedkłada kartę obiegową
    • oddaje legitymację słuchacza.
  2. Po spełnieniu powyższych warunków kolegium wydaje słuchaczowi dokumenty.
  3. Decyzję w sprawie przyjęcia na tę samą specjalność w kolegium słuchacza przenoszącego się z innej szkoły podejmuje dyrektor na wniosek zainteresowanego po zasięgnięciu opinii kierownika specjalności.
  4. Przyjęcie lub przeniesienie, o którym mowa w ust. 3, następuje po ustaleniu przez dyrektora:
    • przedmiotów, które uznaje za zaliczone na podstawie zdanych już poprzednio przez słuchacza egzaminów,
    • przedmiotów, których zaliczenie niezbędne jest dla wyrównania różnic występujących w planach i programach nauczania,
    • terminów zaliczenia różnic programowych.
  5. Jeżeli słuchacz nie uzyskał zaliczenia semestru w szkole, z której się przenosi i ubiega się o powtarzanie tego semestru w NKJO w Toruniu, ponosi opłatę za powtarzanie zgodnie z obowiązującym regulaminem.
  6. Dyrektor kolegium na wniosek słuchacza może przenieść go z trybu wieczorowego na tryb stacjonarny lub odwrotnie po spełnieniu warunków określonych odrębnym trybem.
  7. Dyrektor może odmówić przyjęcia/przeniesienia słuchacza, jeżeli względy organizacyjne to uniemożliwiają.

§ 10. SKREŚLENIA Z LISTY SŁUCHACZY

  1. Dyrektor kolegium może skreślić słuchacza z listy w przypadku gdy:
    • nie podejmie nauki w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia semestru bez uzasadnionej przyczyny
    • nie uzyska zaliczenia semestru w wymaganym terminie określonym w regulaminie kształcenia, potwierdzonego wpisem w indeksie na następny semestr,
    • poważnie naruszy ogólnie przyjęte zasady współżycia społecznego. W takim przypadku przed podjęciem decyzji dyrektor zasięga opinii samorządu słuchaczy.

§ 11. ZASADY WZNAWIANIA NAUKI

  1. Słuchacz, który przerwał naukę w kolegium, może ją wznowić za zgodą dyrektora, jeśli kolegium dysponuje wolnymi miejscami.
  2. Ponowne przyjęcie do kolegium osoby skreślonej z listy słuchaczy na roku pierwszym następuje na ogólnie obowiązujących zasadach rekrutacji do NKJO.
  3. Słuchacz, który został skreślony z listy słuchaczy na roku drugim lub wyższym, może wznowić naukę na roku (semestrze) następującym po roku (semestrze), który przed skreśleniem zaliczył.
  4. Jeżeli jednak od daty skreślenia upłynęło więcej niż trzy lata, dyrektor może zarządzić wznowienie nauki na roku (semestrze) niższym niż wynikałoby to z ust. 3, jeśli uzna, iż od momentu skreślenia nastąpiły zmiany w planach i programach nauczania wymagające uzupełnienia.
  5. Sposób i termin wyrównania ewentualnych różnic programowych określa dyrektor kolegium po zasięgnięciu opinii kierownika specjalności.

§ 12. PRACA DYPLOMOWA

  1. Słuchacz ostatniego roku kolegium zobowiązany jest napisać pracę dyplomową, która ma charakter pracy projektowej i złożyć ją do 31 maja w sekretariacie szkoły.
  2. W wyjątkowych wypadkach, na wniosek słuchacza lub opiekuna pracy, dyrektor po zasięgnięciu opinii opiekuna i recenzenta może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej, nie później jednak niż do 31 sierpnia. Przesunięcie terminu złożenia pracy nie pozbawia słuchacza prawa do zdawania poprawkowego egzaminu dyplomowego.
  3. Pracę dyplomową słuchacz wykonuje pod kierunkiem opiekuna, którym jest nauczyciel kolegium.
  4. Jeżeli względy organizacyjne na to pozwalają, słuchaczowi przysługuje swobodny wybór osoby, pod kierunkiem której pragnie wykonać pracę dyplomową.
  5. W przypadku dłuższej nieobecności opiekuna kierującego pracą dyplomową, która mogłaby wpłynąć na opóźnienie złożenia pracy, dyrektor wyznacza osobę przejmującą obowiązek kierowania pracą. Zmiana taka może być podstawą do przesunięcia terminu złożenia pracy przewidzianego w ust. 2.
  6. Na uzasadniony wniosek słuchacza, po zasięgnięciu opinii dotychczasowego opiekuna, dyrektor może wyrazić zgodę na zmianę osoby kierującej pracą dyplomową.
  7. Opiekun i recenzent dokonują niezależnej oceny pracy dyplomowej co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu dyplomowego. Ocena pracy dyplomowej jest średnią arytmetyczną w/w ocen, wyrównaną do pełnej oceny.
  8. W przypadku, gdy jedna z ocen pracy dyplomowej (ust. 7) jest negatywna, dyrektor powołuje kolejnego recenzenta.
  9. Jeżeli ocena drugiego recenzenta jest także negatywna, dyrektor na wniosek słuchacza złożony w ciągu 14 dni kieruje go na powtarzanie seminarium dyplomowego, a w przypadku niezłożenia takiego wniosku skreśla go z listy słuchaczy.
  10. Słuchacz ma obowiązek wykonać pracę samodzielnie. Udowodniony plagiat w pracy dyskwalifikuje ją.
  11. Słuchacz, który uzyskał zaliczenia wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w planie nauczania, a nie złożył pracy dyplomowej w określonym terminie, może wystąpić do dyrektora o zgodę na powtarzanie ostatniego semestru nauki.

§ 13. EGZAMIN DYPLOMOWY

  1. Nauka w kolegium kończy się egzaminem dyplomowym.
  2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest uzyskanie przez słuchacza ocen co najmniej dostatecznych ze wszystkich zaliczeń, egzaminów i praktyk pedagogicznych przewidzianych w planie nauczania oraz z pracy dyplomowej.
  3. Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisja powołaną przez jej przewodniczącego spośród nauczycieli kolegium oraz przedstawicieli szkoły wyższej sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną.
  4. W skład komisji wchodzą:
    • przewodniczący,
    • opiekun naukowo-dydaktyczny,
    • opiekun pracy dyplomowej,
    • recenzent.
  5. Egzamin dyplomowy powinien odbyć się w terminie nie przekraczającym 3 miesięcy od daty złożenia pracy, a w przypadku przedłużenia terminu o którym mowa w § 12 p. 2 powinien on odbyć się w terminie nie przekraczającym jednego miesiąca od daty złożenia pracy.
  6. Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym i obejmuje prezentację pracy dyplomowej, ustosunkowanie się słuchacza do uwag zawartych w recenzji oraz odpowiedzi na ewentualne pytania obejmujące temat pracy.
  7. Na dyplomie wpisuje się ocenę ogólną oraz ocenę z egzaminu dyplomowego.
  8. Ocena ogólna jest średnią:
    • średniej ocen z zaliczeń
    • średniej ocen z egzaminów.
      Przy obliczaniu średnich z zaliczeń i egzaminów dzieli się sumę uzyskanych na zaliczeniach i egzaminach ocen pozytywnych i negatywnych - z wyjątkiem ocen negatywnych poprawionych na egzaminie komisyjnym - przez ich ogólną liczbę.
  9. W dyplomie ukończenia NKJO wpisuje się ocenę ogólną wyrównaną do pełnej oceny zgodnie z zasadą:
    - do 3,74 - dostateczny (3),
    - 3,75-4,49 - dobry (4),
    - 4,50-5,49 - bardzo dobry (5)
    - 5,50-6,00 - celujący (6).
  10. Ocena z egzaminu dyplomowego ustalana przez komisję egzaminu dyplomowego stanowi średnią ocen z pracy dyplomowej i ustnego egzaminu dyplomowego.
  11. W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nie przystąpienia do tego egzaminu w ustalonym terminie, dyrektor wyznacza drugi termin egzaminu jako ostateczny. Powtórny egzamin nie może odbyć się wcześniej niż przed upływem 1 miesiąca i nie później niż po upływie 3 miesięcy od daty pierwszego egzaminu.
  12. W przypadku otrzymania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej w drugim terminie słuchacz ma prawo wystąpić do dyrektora o zgodę na powtarzanie ostatniego roku nauki.




REGULAMIN PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
SŁUCHACZY III ROKU NKJO W TORUNIU


uchwalony w dniu 29 kwietnia 1997 r. (Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 7/1996/1997), z późniejszymi zmianami (Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 8/1997/1998 z dn. 25 maja 1998, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 7/2000/2001 z dn. 7 listopada 2000, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 8/2000/2001 z dn. 27 czerwca 2001, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 5/2001/2002 z dn. 5 lipca 2002, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 10/2003/2004 z dn. 16 kwietnia 2004, Uchwała Rady Programowej NKJO w Toruniu nr 8/2005/2006 z dn. 14 marca 2006) - tekst jednolity

Regulamin niniejszy stanowi załącznik do Regulaminu kształcenia NKJO w Toruniu.

§ 1 ORGANIZACJA PRAKTYK

  1. Słuchaczy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu obowiązuje praktyka w wymiarze 150 godzin (30 na II roku i 120 na III roku). Na wniosek słuchacza kierownik praktyk może uznać odbyty przez słuchacza i udokumentowany staż zagraniczny w szkolnictwie oraz praktykę zaliczoną w ramach studiów lingwistycznych innej specjalności językowej za część praktyki pedagogicznej.
  2. Dla słuchaczy wszystkich specjalności NKJO, praktyka na III roku trwa od 15 września do 15 czerwca. Na wniosek słuchacza w uzasadnionych przypadkach kierownik praktyk może ustalić inny czas trwania praktyki.
  3. Praktyką pedagogiczną objęci są wszyscy słuchacze III-go roku NKJO, również osoby pracujące jako nauczyciele.
  4. Do odbycia praktyki pedagogicznej dopuszczeni są słuchacze, którzy na II roku uzyskali zaliczenia przedmiotów bloku metodycznego oraz zdali z wynikiem pozytywnym egzaminy z metodyki nauczania języka obcego oraz z praktycznej znajomości języka kierunkowego.
  5. NKJO wystawia słuchaczom skierowanie na praktykę do szkół lub innych placówek oświatowo-wychowawczych podległych kuratorium.
  6. Praktyka jest bezpłatna.
§ 2 ZAŁOŻENIA METODYCZNE
  1. Słuchacze otrzymują w ciągu II roku nauki wstępne przygotowanie metodyczne. W tym czasie zapoznają się z ogólnymi zasadami nauczania języków obcych, z obowiązującymi programami szkolnymi, z dostępnymi podręcznikami, etc.
  2. Słuchacze odbywają praktykę:
    • pod opieką wykwalifikowanego nauczyciela języka obcego, który wyraził zgodę na przyjęcie obowiązków mentora lub
    • samodzielnie - indywidualnie lub w tandemach pod opieką nauczyciela NKJO lub
    • na etapie kształcenia zintegrowanego samodzielnie – indywidualnie lub w tandemach pod opieką nauczyciela nauczania zintegrowanego i nauczyciela NKJO
      O wyborze i przydziale miejsca i formy praktyk decyduje kierownik praktyk w zależności od możliwości organizacyjnych
§ 3 CELE PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
  1. W czasie odbywania praktyki słuchacz uzyskuje kompetencje nauczycielskie oraz stosuje w praktyce wiedzę i umiejętności nabyte w ramach zajęć z metodyki, psychologii i pedagogiki.
  2. Słuchacz zapoznaje się z wszelkimi obowiązkami nauczyciela, ze strukturą organizacyjną szkoły, uświadamia sobie wzajemne powiązania pomiędzy poszczególnymi ogniwami systemu szkolnego.
  3. Słuchacz zapoznaje się z dokumentacją szkolną, a w szczególności z dokumentacją prowadzoną przez wychowawcę klasy i pedagoga szkolnego.
  4. Słuchacz nabywa umiejętności współpracy z innymi nauczycielami, w szczególności z wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, jak również wspólnego planowania pracy z nauczycielem mentorem oraz uwzględniania w toku nauczania języka obcego treści programowych innych przedmiotów (nauczanie zintegrowane, ścieżki edukacyjne).
§ 4 OBOWIĄZKI SŁUCHACZA ODBYWAJĄCEGO PRAKTYKĘ POD OPIEKĄ NAUCZYCIELA JĘZYKA OBCEGO
  1. Program praktyki dla słuchaczy III roku obejmuje 120 godzin w roku (po 60 w każdym semestrze). W ciągu każdego semestru słuchacz zobowiązany jest do obserwacji 35 lekcji przeprowadzonych przez nauczyciela mentora i w miarę możliwości 10 lekcji innych nauczycieli w różnych typach szkół.
  2. Za zgodą kierownika praktyk obserwacje lekcji mogą zostać zastąpione lekcjami przygotowanymi i przeprowadzonymi przez praktykanta (w całości lub częściowo -team-teaching).
  3. W każdym semestrze słuchacz samodzielnie przygotowuje i przeprowadza przynajmniej po 10 lekcji, które są hospitowane i oceniane przez mentora oraz przez wyznaczonego nauczyciela NKJO zgodnie z przydziałem godzin przeznaczonych na obserwację.
  4. Słuchacz NKJO zapoznaje się w ciągu trwania roku szkolnego ze strukturą organizacyjną oraz różnymi formami i aspektami działania szkoły, w której odbywa praktykę (po 5 godzin w semestrze). Zadania te obejmują:
    • udział w radach pedagogicznych
    • współpraca z wychowawcą klasy, w której uczy praktykant, np. udział w spotkaniach z rodzicami, godzinach wychowawczych, wycieczkach (zależnie od potrzeb i specyfiki szkoły)
    • pełnienie dyżurów w czasie przerw wspólnie z mentorem
    • udział w przygotowywaniu konkursów przedmiotowych
    • udział w szkoleniach
  5. Praktykant zobowiązany jest do prowadzenia dziennika praktyk, który zawiera:
    • regulamin praktyki pedagogicznej NKJO
    • notatki z lekcji prowadzonych przez mentora i innych nauczycieli potwierdzone ich podpisem
    • szczegółowe konspekty z samodzielnie przeprowadzonych lekcji wraz z notatką sporządzoną po rozmowie z hospitującym nauczycielem i oceną lekcji
    • roczny rozkład materiału dla klasy, w której słuchacz odbywa praktykę
    • notatki z realizacji zadań określonych w paragrafie 4 punkt 3. potwierdzone przez dyrektora, wychowawcę, mentora lub nauczyciela NKJO (w zależności od rodzaju zadania)
    • sprawozdanie z przebiegu praktyki
  6. Praktykant samodzielnie przygotowuje pomoce dydaktyczne niezbędne do przeprowadzenia swojej lekcji. Materiały te powinny zostać opisane bądź, jeśli to możliwe, dołączone do dziennika praktyk.
  7. Praktykant powinien dążyć do pełnego rozwoju osobowości ucznia, a w przypadku zaistnienia trudności wychowawczych konsultować się z wychowawcą, pedagogiem szkolnym, a jeśli zajdzie taka potrzeba z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
  8. W razie nieobecności spowodowanej chorobą lub wypadkiem losowym, praktykant ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie kierownika praktyk i mentora oraz przedłożyć zaświadczenie lekarskie.
§ 5 OBOWIĄZKI SŁUCHACZA ODBYWAJĄCEGO PRAKTYKĘ SAMODZIELNIE LUB POD OPIEKĄ NAUCZYCIELA INNEGO PRZEDMIOTU
  1. Program praktyki dla słuchaczy III roku obejmuje 120 godzin w roku (po 60 w semestrze). W ciągu każdego semestru słuchacz zobowiązany jest do obserwacji odpowiednio 20 lekcji i 25 lekcji przeprowadzonych przez innych nauczycieli (w miarę możliwości w różnych typach szkół).
  2. W każdym semestrze słuchacz samodzielnie (indywidualnie lub w tandemie) przygotowuje i przeprowadza odpowiednio 30 i 35 lekcji, które są hospitowane i oceniane przez wyznaczonego nauczyciela NKJO zgodnie z przydziałem godzin przeznaczonych na obserwacje.
  3. Słuchacz NKJO zapoznaje się w ciągu trwania roku szkolnego ze strukturą organizacyjną oraz różnymi formami i aspektami działania szkoły, w której odbywa praktykę (po 5 godzin w semestrze). Zadania te obejmują:
    • udział w radach pedagogicznych (min. 2 w ciągu roku szkolnego)
    • współpraca z wychowawcą klasy, w której uczy praktykant, np. udział w spotkaniach z rodzicami, godzinach wychowawczych, wycieczkach (zależnie od potrzeb i specyfiki szkoły)
    • pełnienie dyżurów w czasie przerw wspólnie z mentorem
    • udział w przygotowywaniu konkursów przedmiotowych
    • udział w szkoleniach
  4. Praktykant zobowiązany jest do prowadzenia dziennika praktyk, który zawiera:
    • regulamin praktyki pedagogicznej NKJO
    • notatki z lekcji prowadzonych przez mentora i innych nauczycieli potwierdzone ich podpisem
    • szczegółowe konspekty z samodzielnie przeprowadzonych lekcji wraz z notatką sporządzoną po rozmowie z hospitującym nauczycielem i oceną lekcji
    • roczny rozkład materiału dla klasy, w której słuchacz odbywa praktykę
    • notatki z realizacji zadań określonych w paragrafie 4 punkt 3. potwierdzone przez dyrektora, wychowawcę lub mentora (w zależności od rodzaju zadania)
    • sprawozdanie z przebiegu praktyki
  5. Praktykant samodzielnie przygotowuje pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia lekcji. Materiały te powinny zostać opisane bądź, jeśli to możliwe, dołączone do dziennika praktyk.
  6. Praktykant powinien dążyć do pełnego rozwoju osobowości ucznia, a w przypadku zaistnienia trudności wychowawczych konsultować się z wychowawcą, pedagogiem szkolnym, a jeśli zajdzie taka potrzeba z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
  7. W razie nieobecności spowodowanej chorobą lub wypadkiem losowym, praktykant ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie kierownika praktyk i mentora oraz przedłożyć zaświadczenie lekarskie.
§ 6 OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA MENTORA
  1. Sprawowania stałej opieki i nadzoru nad praktykantem we współpracy z NKJO.
  2. Ustalenia przebiegu praktyki.
  3. Utrzymywania kontaktu z kierownikiem praktyk.
  4. Sporządzenia opinii i oceny odbytej praktyki po V i VI semestrze w terminie ustalonym z kierownikiem praktyk, według kryteriów uzgodnionych z kierownikiem praktyk.
§ 7 NADZÓR NAD PRZEBIEGIEM PRAKTYK
  1. Nadzór nad przebiegiem praktyk pełnią kierownik praktyk danej specjalności oraz wyznaczony nauczyciel NKJO.
  2. Nauczyciel NKJO sprawujący opiekę metodyczną w ramach swoich obowiązków :
    • hospituje praktykantów min. dwa razy w semestrze
    • omawia i ocenia obserwowane lekcje
    • sporządza notatki pohospitacyjne, które włącza do dokumentacji
    • sporządza zestawienie odbytych hospitacji
    • dokonuje oceny pracy praktykanta po pierwszym i drugim semestrze
§ 8 ZALICZENIE PRAKTYKI
  1. Praktyka pedagogiczna zaliczana jest semestralnie przez nauczyciela NKJO (zaliczenie na ocenę) na podstawie:
    • Ocen wystawionych przez nauczyciela NKJO hospitującego lekcje
    • Ocenionego przez nauczyciela NKJO dziennika praktyk
    • Opinii i propozycji oceny nauczyciela sprawującego opiekę pedagogiczną nad praktykantem z ramienia szkoły, w której słuchacz odbywa praktykę (w przypadku, gdy słuchacz odbywa praktykę pod opieką) i kierownika praktyk danej specjalności (zgodnie z § 3 punkt 2 Regulaminu Kształcenia NKJO w Toruniu).




ZASADY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO


  1. Rekrutacja słuchaczy do kolegium odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego i postępowania kwalifikacyjnego.
    • Kandydaci legitymujący się świadectwem dojrzałości (tzw. stara matura) przystępują do egzaminu wstępnego.
    • Kandydaci, którzy zdali nową maturę z wybranego języka kierunkowego na poziomie podstawowym (j. angielski/j. niemiecki) lub w ogóle nie zdawali egzaminu maturalnego z języka kierunkowego mogą przystąpić do egzaminu wstępnego do NKJO na zasadach obowiązujących kandydatów ze starą maturą..
    • Z egzaminu wstępnego zwolnieni są kandydaci z tzw. nową maturą:
      - specjalność język angielski - matura ustna i pisemna z j. angielskiego na poziomie rozszerzonym;
      - specjalność język niemiecki - matura pisemna z j. niemieckiego na poziomie rozszerzonym;
      - specjalność język francuski - matura ustna z j. francuskiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym (za poziom rozszerzony kandydaci otrzymują dodatkowe punkty).
    • Z egzaminu wstępnego do specjalności j. angielski zwolnieni są kandydaci legitymujący się certyfikatem FCE (A, B), CAE lub CPE; do specjalności j. niemiecki certyfikatem DSD Stufe II, ZMP, KDS, DSH lub ZOP oraz do specjalności j. francuski certyfikatem DALF oraz DELF - jednostka A6. Dla poszczególnych egzaminów i ich wyników w każdej specjalności ustala się odpowiedni przelicznik punktowy.
    • Kandydaci zwolnieni z egzaminu wstępnego podlegają postępowaniu kwalifikacyjnemu na zasadach przyjętych dla pozostałych kandydatów.
  2. Komisje egzaminacyjne do przeprowadzenia egzaminów wstępnych w specjalnościach oraz komisje kwalifikacyjne powołuje dyrektor kolegium.
  3. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą przewodniczący i co najmniej dwóch członków.
  4. Zadaniem komisji egzaminacyjnej jest przeprowadzenie egzaminu wstępnego oraz przedłożenie wyników przewodniczącemu komisji kwalifikacyjnej.
  5. W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą: dyrektor kolegium jako przewodniczący, kierownik specjalności oraz jeden nauczyciel tej specjalności.
  6. Egzamin wstępny obejmuje sprawdzenie znajomości kierunkowego języka obcego.
  7. Prace pisemne są kodowane.
  8. Prace oceniane są niezależnie przez dwóch członków komisji egzaminacyjnej, a oceny potwierdzone podpisami sprawdzających.
  9. Komisja egzaminacyjna określa kryteria ocen z egzaminu.
  10. W przypadku zaistnienia rozbieżnych ocen przewodniczący komisji ustala ocenę ostateczną.
  11. Egzamin wstępny uważa się za zdany, jeśli kandydat otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich jego części.
  12. Po zakończeniu egzaminu wstępnego komisja egzaminacyjna przekazuje protokółem jego końcowe wyniki komisji kwalifikacyjnej.
  13. Komisja kwalifikacyjna podejmuje decyzję o przyjęciu kandydatów w poczet słuchaczy kolegium w oparciu o jedną listę rankingową (ilość punktów uzyskanych przez kandydatów na egzaminie lub w postępowaniu kwalifikacyjnym) wspólną dla wszystkich kandydatów ubiegających się o przyjęcie do kolegium.
  14. Odwołania od decyzji komisji kwalifikacyjnej złożone w ciągu siedmiu dni od jej ogłoszenia rozpatruje dyrektor kolegium.
  15. Zasady postępowania rekrutacyjnego uchwalono na posiedzeniu Rady Programowej NKJO w Toruniu w dn. 14 marca 2006 r.

 
specjalnosc francuska specjalnosc niemiecka specjalnosc angielska